Prettig en duurzaam door Breda bewegen
Het wordt goedkoper, makkelijker en comfortabeler om je auto te laten staan. Kiezen voor een alternatief, zoals de fiets of het OV, maken we aantrekkelijker. Dit verandert de blik op de weg, maakt de lucht schoner en maakt van Breda een fijnere en veiligere stad om in te wandelen of fietsen.
- We zorgen dat je zonder eigen auto binnen maximaal een half uur (en liefst sneller) op elke plek in Breda kunt komen, op meerdere manieren. Daarbij hoort een goede app waarmee je de kosten, tijd en CO2-uitstoot van je reis kunt vergelijken.
- Ook in onze dorpen moeten er veel nieuwe huizen bijkomen. Maar dat mag niet ten koste gaan van het woonplezier. Doorgaand verkeer rijdt daarom wat D66 Breda betreft niet dwars door onze dorpen heen, zoals nu in Prinsenbeek en Teteringen dagelijks het geval is. Samen met de regio ondernemen we actie om dit snel aan te pakken.
- We bevoorraden de binnenstad op een slimmere en duurzamere manier en breiden de milieuzones uit.
- Eerder vandaag dan morgen komen er transferia met goede voorzieningen, zoals goede parkeerplaatsen, bankjes en (bus)verbindingen naar het centrum. Dat verlaagt ook de parkeerdruk in onze wijken. Bussen gaan ook rijden in een “spinnenweb”. Zo wordt het OV meer een echt alternatief voor de auto.
- Er komen pick-uppoints in wijken en bij transferia, zodat je pakketjes dichtbij huis kunt ophalen.
- Parkeren en autorijden in onze bossen wordt wat D66 Breda betreft alleen mogelijk voor de daar gevestigde horeca.
- (Deel)vervoer moet altijd tot aan de voordeur beschikbaar zijn. Van fietsen, steps, scooters, bootjes, OV, auto’s tot bijvoorbeeld een watertaxi van Terheijden naar de Boeimeersingel. Om te zorgen dat je altijd overal kan komen, maar wildparkeren geen overlast veroorzaakt, zorgen we voor kleine parkeerlocaties (mini-hubs) in wijken.
- Soms heb je de auto ook gewoon nodig. Omdat je bijvoorbeeld net iets meer haast hebt, omdat je grote boodschappen moet doen, omdat je naar je werk moet, je niet echt een goed alternatief hebt of gewoon omdat je dat wil. Dat moet niet alleen kunnen, dat moet ook goed kunnen. Goede hoofdwegen waar je op kan doorrijden en voldoende parkeerplekken zijn daarom ook gewoon nodig en daar blijven we voor zorgen.
- Overlast pakken we aan, maar willen we het liefst voorkomen. Dat doen we met slimme oplossingen, maar ook met snelheids– én geluidsflitsers. De maximumsnelheid voor auto’s wordt waar mogelijk binnen de bebouwde kom 30 km/u en buiten de bebouwde kom 60 km/u.
- We vinden het belangrijk dat je je veilig door het verkeer kunt bewegen en dat we goed voor onze natuur zorgen. Daarom verlagen we de maximumsnelheid in de buitengebieden waar natuur is en mensen hun vrije tijd besteden, naar 50 km/u, zoals bijvoorbeeld op de Galderseweg of de Rietdijk.
- We maken de lucht schoner en gaan geluidsoverlast tegen met een verbod op doorgaand vrachtverkeer van de A16 naar de A27 op de Zuidelijke Rondweg. We zijn in basis voor het ondertunnelen van de Noordelijke rondweg. Dat is goed voor de bereikbaarheid, de ontwikkeling van nieuwe wijken, de sociale verbindingen in de stad en het milieu. We willen daarbij wel dat het Rijk, de Provincie en de EU daaraan meebetalen.
- We maken extra ligplaatsen voor bootjes, met voorrang voor deel- en elektrische bootjes, bijvoorbeeld aan de Krouwelaarshaven. Over 5 jaar moeten alle boten uitstootvrij zijn.
- We blijven ons inzetten voor een betere (OV-)verbinding tussen Breda en Utrecht, het nachtnet en de positie van Breda als internationaal (trein)knooppunt.
- Als meer dan 66% van een woonstraat pleit voor eenrichtingsverkeer, moet de gemeente daar gehoor aan geven. Dat is goed voor de verkeersveiligheid en biedt ruimte voor een groenere straat.