Kiezen voor een bruisende studentenstad

Het studentenleven is begonnen en het is tijd om je diploma te gaan halen! Maar studeren is natuurlijk niet alleen maar naar colleges luisteren en werkopdrachten schrijven. Dit is hét moment om veel leuke dingen te ondernemen. Je studententijd is een leuk deel van je leven waarin je je constant ontwikkelt. Iedere student beleeft die anders, of je nu op stage gaat, van een vereniging lid wordt, tot de vroege uurtjes gaat stappen of het gewoon allemaal doet.

D66 Breda vindt het belangrijk dat jij het beste uit je studententijd kan halen. Dat kan alleen als we zorgen voor een betaalbare kamer en een goede stage, in een bruisende studentenstad waar je je optimaal kunt ontwikkelen.

Studenten in de collegebanken - Beeld: D66

Je moet kunnen wonen Als je in Breda studeert, moet je er ook kunnen wonen. Of dat nu in een huis als Walhalla is of in een studio als T63. Maar er zijn nu veel te weinig studentenwoningen. Daarom gaat de gemeente wat D66 Breda betreft sneller dan normaal nieuwe studentenhuizen bouwen. We zorgen dat je er lang of kort kunt wonen, afhankelijk van wat bij je past. Zo kun je betaalbaar op kamers in Breda.
Je moet kunnen stage lopen Een stage geeft je de kans om bij een bedrijf of organisatie in de keuken te kijken en te zien of het wat voor je is. Bovendien is het vaak een onmisbaar onderdeel van je MBO- of HBO-studie. Helaas is het niet altijd makkelijk om een stage te vinden. D66 Breda gaat de samenwerking tussen scholen, bedrijven en de overheid versterken, zodat er genoeg stageplekken beschikbaar zijn. Bovendien gaat de gemeente zelf meer stageplekken aanbieden. Goed voorbeeld doet volgen!
Je moet kunnen stappen Natuurlijk moet je kunnen gaan stappen! Welke student heeft niet vals staan zingen bij de Ameezing of net iets te fout staan dansen in de Walkabout? Je moet dan ook zelf kunnen bepalen hoe laat je naar huis gaat. Daarom schaft D66 Breda de sluitingstijden voor clubs en discotheken af. Samen met de nachtburgemeester geven we zo het uitgaansleven en jouw studententijd een extra bruisende boost.
Je moet je kunnen ontwikkelen Ontwikkelen is meer dan leren en stagelopen. Maar het kan even duren om je plek te vinden als nieuwbakken student. We organiseren daarom een gezamenlijke Bredase introductieweek. Dit geeft je studententijd een vliegende start. We ondersteunen bovendien het (sport)verenigingsleven, zodat disputen zoals Dutch Intelligence en verenigingen als de STB nog lang kunnen blijven bestaan. We vragen de verenigingen oog te hebben voor de toegankelijkheid, zodat iedereen, ook mensen met een beperking, aan kan sluiten.

Je kunt alleen het allerbeste halen uit je studententijd als je daartoe alle kansen geboden worden. Of je nu een MBO- of HBO-opleiding doet, als je in Breda studeert zorgen wij dat het goed geregeld is. Zodat jij helemaal vrij bent om te bepalen hoe je jouw studententijd vorm geeft, zonder dat we je daarbij laten vallen. Op 14, 15 en 16 maart is die keuze aan jou.

Maak ook kennis met de studenten uit ons team: