Strijden voor een beter klimaat

Groen en water bij het Kasteel van Breda - Beeld: Reginald Kluijtmans

Klimaatverandering is al lang geen theoretisch risico meer. De gevolgen van de veranderingen in ons klimaat merken we steeds vaker en steeds heftiger. Daar moeten we ons in Breda bewust van zijn. We leveren hier onze bijdrage aan het klimaatakkoord en de anderhalve graden, maar dat moet écht sneller.

D66 wil dat Breda voorop loopt. Daarom maken we keuzes. Voor groenere huizen, gebouwen en straten. Voor 100% circulair bouwen in 2040. Voor het planten van 200.000 nieuwe bomen. Voor het op waarde schatten van onze mooie natuur. Voor Breda als stad in een park. Dat zijn we onszelf en de generaties na ons verplicht. Een duurzame wereld maken we samen.

Groenere huizen, gebouwen en straten

We maken werk van het groener maken van de gebouwen en straten in onze stad. Dat doen we door ze goed te isoleren, Bredanaars aan te sporen te vergroenen en bedrijven te helpen met verduurzamen. Zo werken we samen om Breda de overgang te laten maken van grijs naar groen.

Bouwen doen we circulair

Bestaande gebouwen moeten nog duurzaam worden, maar nieuwe gebouwen gaan we duurzaam bouwen. We werken toe naar een samenleving waarin we materialen zo veel mogelijk opnieuw gebruiken. Circulair bouwen én slopen wordt dus een speerpunt. Dat is goed voor mensen, de natuur en het klimaat.

Duurzame energie

We moeten nu echt werk maken van de energietransitie en op een schone manier onze energie opwekken. Dat vereist actie en aansporing. Daarin lopen we voorop en niet achter de feiten aan.

Duurzaam afval:
schoon moet lonen

De straten, parken en bossen van Breda moeten mooi en schoon zijn. Dat vereist actie in een groeiende stad met steeds meer afval. Daarom ruimen we afval duurzaam op en voorkomen we onnodig afval.

Goed zorgen voor de natuur

De natuur is goed voor het klimaat, voor je gezondheid en maakt Breda nog mooier. Iets om dus goed voor te zorgen én te versterken. We schatten onze natuur op waarde door er flink in te investeren, met aandacht voor de biodiversiteit. Zo laten we de Bredase natuur groeien en bloeien en kunnen we ervan blijven genieten.

Toekomstbestendige landbouw

Breda heeft een groot en bijzonder buitengebied, waar natuur, recreatie en productie van lokaal voedsel samen komen. D66 Breda wil samen met boeren voorop lopen om de overgang te maken naar de landbouw van de toekomst.