Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

woensdag 20 december 2017

Betrek coffeeshops bij wietexperimenten

D66 wil dat het kabinet coffeeshops betrekt bij de experimenten met gereguleerde wietteelt.

D66-Kamerlid Vera Bergkamp: “Dat zes tot tien middelgrote gemeenten mogen experimenteren met gereguleerde wietteelt is een doorbraak. Ik vind het belangrijk dat coffeeshophouders betrokken worden bij de opzet van de experimenten. Zodat het gebaseerd is op de praktijk, niet op de theorie.” Vandaag debatteert de Tweede Kamer over het coffeeshopbeleid.

Praktijk

Bergkamp wil dat de experimenten de praktijk weerspiegelen. “Coffeeshophouders brengen belangrijke ervaring mee. Het is belangrijk dat hun ervaringen en inzichten worden meegenomen bij de opzet van de experimenten.” Daarnaast wil D66 dat de voorraad hasj en wiet die coffeeshops mogen hebben bij de experimenten wordt verhoogd. Coffeeshops mogen maar maximaal 500 gram hasj en wiet opslaan. Die voorraad moet vaak meermaals per dag worden aangevuld. Bergkamp: “Als de inkoop van een coffeeshop volledig transparant en legaal is, kan dat maximum wat D66 betreft worden verhoogd.”

Drugstoerisme

Tot slot wil Bergkamp dat de minister het ingezetenencriterium, dat ervoor zorgt dat alleen inwoners van Nederland wiet of hasj bij een coffeeshop mogen kopen, alleen geldt voor grensregio’s. Vooral grensregio’s, zoals Limburg en Noord-Brabant, hebben veel last van drugstoerisme. “Er is geen wetenschappelijke onderbouwing meer dat het ingezetenencriterium nodig is. De steden buiten grensregio’s die experimenteren met regulering moeten ook wiet of hasj kunnen verkopen aan mensen van buiten Nederland.”

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.