Fietsen voor Oekraïne

Geruimde fietsen doneren aan goede doelen, wat D66 betreft een goed idee! Het eerste goede doel zou Oekraïne kunnen zijn. Berend & Wesley hebben het college gevraagd dit te gaan overwegen.

Een tweede leven voor fietswrakken

In Bergen op Zoom zijn in november fietsen geruimd. Honderden fietsen zijn nog bruikbaar, of kunnen er vanuit meerdere fietswrakken toch een goede fiets worden gemaakt. Wat D66 betreft verdienen deze fietsen een tweede leven, het is een goedkoop een eenvoudig vervoersmiddel.

Oekraïnse hulpverleners

Graag zouden wij zien dat dergelijke fietsen worden gedoneerd aan goede doelen of voor andere maatschappelijke functies worden ingezet. Een eerste goede doel is wat D66 betreft Oekraïne! Sommige gemeenten zijn Bergen op Zoom al voor gegaan en hebben geruimde fietsen gedoneerd voor een doel in Oekraïne. Daar gebruiken bijvoorbeeld medische hulpverleners deze fietsen.

Reactie college

Om het zaadje te planten bij onze gemeente hebben wij een brief geschreven. De afgelopen week kwam daar een antwoord op. Op dit moment ziet de gemeente geen mogelijkheid om de fietsen te sturen naar Oekraïne, in het specifiek de bevrijde gebieden zoals Cherson. Wel houdt de gemeente de ruimte om op een later moment toch fietsen te gaan doneren aan Oekraïne. Zo zijn er inmiddels nauwe contacten met de plaats Ladyzyn in Oekraïne. Ook blijft er de optie om in de toekomst ook fietsen te doneren aan andere goede doelen.

Benieuwd naar de brief en het antwoord?
Brief
Antwoord college