D66 wil toe naar autoluwe woonwijken en dorpscentra zonder dat dit ten koste gaat van de bereikbaarheid. Met de elektrische fiets en deelauto’s is de keuze tussen vervoersmiddelen enorm toegenomen. D66 zet in op aantrekkelijke overstappunten waar al deze mogelijkheden samenkomen, zowel voor inwoners als voor toeristen. We stimuleren elektrisch vervoer, het gebruik van deelauto’s en investeren in plekken waar mensen gemakkelijk kunnen overstappen tussen fiets, auto en OV.
Door meer kilometers op de fiets af te leggen in plaats van met de auto en door zwaar vrachtverkeer te vervangen door uitstootvrije elektrische bezorgauto’s en -scooters, verminderen we onze CO2-uitstoot en krijgen onze inwoners een betere conditie terwijl ze schonere lucht inademen, waardoor hun gezondheid verbetert.
- We breiden de kwalitatief hoogwaardige stallingsplaatsen voor fietsen bij voorzieningen (winkels, scholen, horeca, zorginstellingen, kulturhusen) in de kernen uit. Waar nodig krijgen fietsenstallingen prioriteit boven parkeerplaatsen voor auto’s, vooral ook in nieuwbouwwijken.
- We realiseren op meerdere plaatsen in de gemeenten plekken waar inwoners en toeristen kunnen overstappen op openbaar vervoer, de accu van hun elektrische fiets kunnen opladen, een (elektrische) fiets met toebehoren kunnen huren en eventueel terechtkunnen voor klein onderhoud aan hun fiets. Deze functie willen we combineren met de toeristische overstappunten (TOPs), die D66 in de komende collegeperiode ook wil realiseren.
- In alle kernen van onze gemeente realiseren we minimaal 10 openbare oplaadpunten voor elektrische fietsen en 10 voor elektrische auto’s. We willen investeren in slimme laadpalen, waarmee elektrische auto’s kunnen laden wanneer de stroom goedkoop is en weer terug kunnen leveren aan het net wanneer er tekorten zijn. Zo worden auto’s een opslagplaats voor energie.
- We zorgen voor duidelijke bewegwijzering langs de hoofdwegen om je naar laadstations en laadpalen te wijzen en voor een transparant systeem aan de paal, zodat het opladen van je auto even makkelijk is als je mobieltje. Vooraf moet duidelijk zijn hoeveel je betaalt.
- Het netwerk van fietspaden vanuit onze kernen naar Nijmegen is al goed, maar kan nog beter door uitbreiding van het netwerk van fietssnelwegen vanuit Groesbeek over de Nijmeegsebaan en vanuit de polder en Beek langs de N325 naar Nijmegen. We moeten veel actiever en in overleg met Nijmegen over hoe we fietssnelwegen kunnen aanleggen voor woon-werkverkeer, scholieren en recreatief gebruik.
- We willen inwoners stimuleren om voor korte afstanden de fiets in plaats van de auto te nemen. Dit is gezond, vermindert onze CO2- en fijnstofuitstoot en verkleint de verkeersdrukte op onze wegen. In het bijzonder willen we kinderen stimuleren om te voet of op de fiets naar school ennaar hun (sport)vereniging te gaan. We willen dat schoolroutes veilig zijn en dat de omgeving van de school veilig is.
- We weren zwaar vrachtverkeer in de kernen van onze gemeente. Nog te vaak zie je vrachtverkeer op wegen die hier niet geschikt voor zijn (bijvoorbeeld op de Van Randwijckweg in Beek en in het centrum van Groesbeek). In samenwerking met Nijmegen willen we komen tot een transporthub waar goederen kunnen worden overgeladen in elektrische bezorgauto’s en -scooters.
- Goed openbaar vervoer willen we behouden en waar mogelijk zelfs uitbreiden. Bussen moeten daarbij dóór onze kernen rijden om mensen de kans te geven in te stappen, niet eromheen zodat ze weliswaar op tijd rijden, maar zonder passagiers.
- We steunen onderzoek in samenwerking met Duitsland naar een railverbinding tussen Nijmegen, Groesbeek, Kranenburg, Kleve en uiteindelijk Düsseldorf, met als doel het grensgebied beter te verbinden.