Proef met fietsvlonders van start

In het Spijkerkwartier komen binnenkort de eerste fietsvlonders op auto-parkeerplekken. De gemeente Arnhem peilt in de Johan de Wittlaan of er behoefte is aan deze veilige fiets-parkeerplekken op straat. D66 en GroenLinks hadden daar vorig jaar samen om gevraagd. De proef gaat deze maand van start. “In veel wijken rond het centrum zijn de stoepen vaak smal en hebben de bewoners geen eigen schuur of andere plek om de fiets te stallen,” constateert D66-raadslid Maarten Venhoek. “Dit is een oplossing voor de hinder en soms zelfs onveilige situaties op de stoep.”

Samen met de buurt

Een fietsvlonder is een plank met daarop vier fietsbeugels met plek voor acht fietsen. De vlonder is net zo groot als een parkeerplek voor auto’s. Bewoners kunnen deze fietsvlonder bij de gemeente voor de duur van (bijvoorbeeld) drie maanden aanvragen. Gedurende die periode wordt deze vlonder op een parkeervak geplaatst.

Tijdens deze periode kan de gemeente met de buurt samen bekijken of er behoefte is aan een permanente fietsenstalling. Bijvoorbeeld door het trottoir daar te verbreden en vaste fietsbeugels te plaatsen. De fietsvlonder verhuist naar een andere straat waar een aanvraag is gedaan.

Beter 8 fietsen dan 1 auto

Het idee heeft zich in andere steden al bewezen. De Arnhemse raadsleden Venhoek (D66) en Simonis (GroenLinks) vragen in hun motie ook te kijken naar fietskluizen, om de groeiende hoeveelheid elektrische fietsen veilig te kunnen stallen. “Fietsgebruik, zeker elektrisch, wint steeds meer terrein op de auto. Om slim om te gaan met beperkte ruimte is dit ideaal: op de plek van één auto kunnen acht fietsen staan. Fietsen is gezonder en schoner en scheelt dus ook ruimte. Weer een reden om het fietsgebruik te blijven stimuleren en faciliteren,” benadrukt Venhoek. “Zo werken we aan een plezierige, veilige en bereikbare leefomgeving.”

Fietsvlonder in Den Haag Beeld: D66 Den Haag