Groene kunstroute naar Museum Arnhem aanwinst voor Arnhem

Toen Museum Arnhem honderd jaar werd, trakteerde het de stad op een serie muurschilderingen. In 2021 schilderde collectief De Strakke Hand aan de Utrechtsestraat ‘Wilma met Kat’ van Carel Willink, een publiekslieveling uit de collectie van het museum. Beeld: D66 Arnhem

De route langs de Utrechtseweg tussen Arnhem Centraal en Museum Arnhem is onduidelijk, onaantrekkelijk en onveilig. Gisteravond stemde de raad voor het plan om die route stapsgewijs te verbeteren. D66-fractievoorzitter Mattijs Loor: “De ‘verleidende verbinding’ is belangrijk om bezoeken aan Museum Arnhem zo aantrekkelijk mogelijk te maken. En ook om museumbezoek te verbinden met een mogelijk bezoek aan de binnenstad.”

Aantrekkelijker, duidelijker en veiliger

Museum Arnhem verdient een mooie, uitnodigende route vanaf het station, die past bij de uitstraling van het vernieuwde museum en onze uitstraling als creatieve stad. Naast het aantrekkelijker en duidelijker maken van de route, zijn er meer doelen bij de inrichting van deze openbare ruimte. Er wordt veel meer groen toegevoegd, komen bijzondere kunstwerken in de openbare ruimte en de veiligheid voor fietsers en van oversteekplaatsen wordt verbeterd. Alle verbeteringen zijn vastgelegd in het gisteravond aangenomen raadsvoorstel ‘Visie Rode Loper naar Museum Arnhem.’ Het plan wordt de komende jaren in drie fases uitgevoerd. Hiermee geeft het college invulling aan de motie ‘De rode loper naar het museum’ die D66 met VVD en GroenLinks indiende bij de behandeling van de begroting in november 2023.

Zichtbaarheid vanaf het station

Veel bezoekers van Museum Arnhem komen met de trein. Station Arnhem Centraal en het museum liggen op tien minuten loopafstand van elkaar. De route is op dit moment niet alleen onaantrekkelijk en onveilig, maar ook heel onduidelijk en niet herkenbaar als verbinding naar het museum. Mattijs Loor: “Wat D66 betreft zoekt de gemeente snel de concrete samenwerking op met de andere betrokkenen, in het bijzonder NS en ProRail. Wij vinden het waardevol dat juist de onderdelen in en rond het station goed en snel tot uitvoering komen.”

Uitnodigende route met kunst

De visie richt zich vooral op de Utrechtsestraat en Utrechtseweg en is verdeeld in verschillende stappen. In de eerste stap gaat het om het verbeteren van de bewegwijzering, vergroening van plekken, het veiliger maken van de oversteek bij het station en het toevoegen van kunst in de openbare ruimte. Loor: “Bij de keuze voor de kunstwerken langs de route is het van belang dat die keuzes samen met Museum Arnhem worden gemaakt. Zo kan het unieke karakter van het museum optimaal tot uitdrukking komen in de ‘collectie’ langs deze route. En zo voorkomen we dat politieke keuzes worden gemaakt over de inhoud van een kunstcollectie.”

Vervolgstappen

Veel hangt af van de uitwerking van de openbare ruimte in het vervolg, die ook samenhangt met keuzes uit het Duurzaam Mobiliteitsplan. Loor: “We gaan ervanuit dat op basis van deze ‘visie voor de rode loper’ naast aandacht voor de voetganger, ook meer ruimte komt voor de fiets en een veilige doorgang voor de vele scholieren op deze route. Maar ook dat rekening gehouden wordt met de bereikbaarheid van woningen en bedrijven in de omgeving.” Er is toegezegd om begin volgend jaar, na besluitvorming over het Duurzaam Mobiliteitsplan, terug te komen op hoe het vervolg er precies uitziet.