Goede plek voor moskee, financiering transparant

De bouw van de nieuwe Aya Sofia moskee op het bedrijventerrein Fluvium in Arnhem is een stap dichterbij gekomen. Een meerderheid van de gemeenteraad sprak zich op 26 mei uit voor een functiewijziging voor dit stuk van het bedrijventerrein. De fractie van D66 is daar verheugd over. “In een diverse stad hoort een goede locatie voor een moskee,” stelde fractievoorzitter Mattijs Loor.

Kritisch

Loor stelde kritische vragen over de financiering van de moskee. Wethouder Bouwkamp gaf aan de rechtmatigheid daarvan goed onderzocht te hebben. Voordat de raad het bestemmingsplan wijzigt, zal ze zich inzetten voor meer transparantie over de financiering. Dat zei ze na vragen van D66. “Wij vinden het belangrijk dat maatschappelijke organisaties transparant maken waar hun geld vandaan komt. Daarmee kunnen we beïnvloeding door onvrije regimes of ondemocratische organisaties voorkomen. We zijn blij dat de wethouder en het moskeebestuur openheid nastreven.”

Rechtsstaat

D66 vindt het een goed idee dat de moskee op het bedrijventerrein komt. De plek is goed bereikbaar en centraal gelegen. Vanzelfsprekend was de partij kritisch op met name de PVV die een moskee wil verbieden omdat het een islamitische organisatie is. Fractievoorzitter Mattijs Loor vroeg zich af of ze ook tegen een orthodox christelijke organisatie zouden zijn. “De PVV stelt voor om de moskee te betichten van criminele activiteiten. Bovendien wil ze minaretten te verbieden. Die voorstellen staan haaks op onze rechtsstaat,” aldus Mattijs Loor. “De moskee zoekt al twintig jaar naar een goede locatie. Die kan Arnhem bieden en dat wordt hoog tijd!”