D66 stelt vragen over borden bij AZC’s:
“Een boodschap van uitsluiting hoort niet bij Arnhem”

Tijdens de raadsvergadering van vanavond heeft D66-raadslid Carolien Zwijnepoel mondelinge vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over de plannen van minister Faber om bij asielzoekerscentra (AZC’s) borden te plaatsen met de tekst: ‘Wij werken hier aan uw terugkeer.’ Zwijnepoel: “Dit plan druist in tegen de waarden van onze stad.”

Wrede boodschap

Zwijnepoel uitte haar zorgen over de impact van deze boodschap en deed een krachtig pleidooi voor een gastvrije en inclusieve samenleving. “Deze borden sturen een harde en wrede boodschap naar mensen die hier hun toevlucht hebben gezocht,” aldus Zwijnepoel. “Arnhem staat bekend om haar openheid en diversiteit. Dit plan druist in tegen de waarden van onze stad.”

Iedereen is hier welkom

“Deze plannen dragen alleen maar bij aan het verder stigmatiseren van mensen die hier al in een kwetsbare positie verkeren. We moeten juist een boodschap van steun en welkom afgeven, in plaats van afstand en uitsluiting,” aldus Zwijnepoel. D66 Arnhem benadrukt dat het belangrijk is om als stad een sterk en positief signaal af te geven. Zwijnepoel: “We zijn een stad waarin iedereen, ongeacht afkomst of achtergrond, welkom is. Deze borden passen daar niet bij en doen afbreuk aan de inclusieve samenleving die we nastreven.”

Geen borden in Arnhem

Wethouder Paul Smeulders is het met D66 eens. “Het is volstrekt onwenselijk om dit soort borden te plaatsen. Arnhem laat iedere dag zien wat goede opvang is, aan mensen die we opvangen, aan onze inwoners en aan de rest van het land. Daar kan geen bord tegenop. In Arnhem komen deze borden niet, dit past ook niet binnen de afspraken die wij met het COA hebben gemaakt.”
Raadslid Zwijnepoel is blij met de antwoorden, maar niet helemaal gerust op toekomstige plannen van minister Faber. “Ik hoop dat het college deze lijn ook vasthoudt als de minister met andere polariserende proefballonnetjes komt.”