Investeren in makers

Theatermakers, kunstenaars, choreografen, musici, dansers en acteurs zijn door de coronacrisis en de nasleep ervan het hardst getroffen. Deze mensen maken de fantastische kunst die zo kenmerkend is voor onze stad.
D66 wil dat zij die kunst kunnen blijven maken, zodat wij de kunst weer in al haar schoonheid en glorie kunnen ervaren. Dat vraagt om investeringen voor een crisisbestendige sector, passend bij de grote stad die Amsterdam is.

• Wij willen kunstenaars voor Amsterdam behouden. Broedplaatsen bieden woon- en werkruimte aan kunstenaars, maar afgelopen periode is hierop bezuinigd. D66 wil dat terugdraaien. We zetten in op de duurzame ontwikkeling van en diversiteit aan broedplaatsen om plek te geven aan alle disciplines. Daarnaast maakt D66 zich sterk voor het behoud van de ijzeren voorraad aan atelierwoningen en voor meer broedplaatsen waar wonen en werken samen komen.
  • Van hiphopper tot theatermaker: we willen hun nieuwe voorstellingen en spannende projecten weer gaan zien en meemaken. Op projectsubsidie is tijdens de coronacrisis flink bezuinigd. Als we de kunst en cultuur in onze stad weer een nieuwe impuls willen geven, dan moeten deze makers weer aan de slag kunnen en projecten kunnen opzetten. D66 kiest er daarom voor de projectsubsidie weer te verhogen.
  • Eerlijke beloning en goede arbeidsvoorwaarden zijn nog altijd niet de norm in de cultuursector. De Fair Practice Code wordt wat D66 betreft daarom de norm en een harde subsidievoorwaarde bij het honoreren van aanvragen.
  • We zetten in op betere informatieverstrekking aan individuele kunstenaars over de mogelijkheden om projecten te realiseren en willen dat ondersteuning op het gebied van cultureel ondernemerschap wordt verleend.
  • Ook wil D66 dat onderzocht wordt of de procedures voor het aanvragen van subsidies vereenvoudigd kunnen worden