Onderscheidingen

Bovenaan de lijst van prioriteiten van de afdeling D66 Amsterdam staan de politiek en de leden. Redelijk logisch voor een politieke partij. Om actieve leden en politici te eren en te bedanken, reikt D66 Amsterdam onderscheidingen uit.

René van Veen Award

De René van Veen Award wordt jaarlijks uitgereikt aan iemand die zich op een bijzondere wijze – vrijwillig – ingezet heeft voor D66 Amsterdam.

De onderscheiding is vernoemd naar René van Veen († 2013), voormalig eigenaar van Café P96 aan de Prinsengracht, uitvalsbasis van de partij in Amsterdam. René was vaak de drijvende kracht achter D66 Amsterdam. René maakte met zijn gastvrije onthaal Café P96 tot een ‘huiskamer voor D66 Amsterdam’, waar veel democraten hun eerste stappen op het politieke pad zetten. In 2009 is er ter ere van het vele werk van René voor D66 Amsterdam de René van Veen Award ingesteld: een trofee voor de ‘vrijwilliger van het jaar’. De onderscheiding is een blijvende herinnering aan hem en zijn inzet voor D66. En uiteraard een inspiratie voor iedereen die zich inzet voor D66, vooral voor het ‘handen uit de mouwen’ vrijwilligerswerk, waarbij René altijd het voortouw nam.

Met deze award spreekt het bestuur namens de afdeling dank en waardering uit aan een vrijwilliger die zich zonder belang bijzonder heeft ingezet voor de vereniging. Hiermee wil het bestuur benadrukken hoe belangrijk vrijwilligers zijn voor de partij.

Zowel het bestuur als leden van D66 Amsterdam kunnen een kandidaat voor de René van Veen Award nomineren. Wanneer een lid iemand kent die volgens hem/haar De René van Veen Award verdient, kan deze aangemeld worden bij het bestuur. Dat kan het gehele jaar door :

• een brief aan Bestuur D66 Amsterdam, Stadhuis, Amstel 1, Kamer 2239, 1011 PN Amsterdam, o.v.v. ‘vrijwilliger van het jaar’
  • of een e-mail via [email protected], o.v.v. ‘vrijwilliger van het jaar’

In de aanmelding is duidelijk gemotiveerd waarom de persoon voor de prijs in aanmerking komt. Het bestuur bekijkt alle nominaties voor de onderscheiding en maakt daaruit een keuze. Tijdens het jaarlijkse stadscongres wordt bekendgemaakt wie de René van Veen Award in ontvangst mag nemen.

De volgende personen hebben de René van Veen-award ontvangen:

• Ruud van Buren (2023)
  • Jorn van Breukelen (2022)
  • Raymond Gijsen (2021)
  • De Permanente Programma Commissie (2020)
  • Martijn van der Meulen (2019)
  • Sandra de Vries (2018) (†2021)
  • Marijn Makker en Jeanine Zoet (2017)
  • Kees Bezemer en Moncef Beekhof (2016)
  • Marcel van Schagen en Johanna Räkers (2015)
  • Roy van der Linden (2014)
  • Laura De Vito (2013)
  • Meltem Kaya (2012)
  • Hans Korff (2011)
  • Helmer Wieringa en Bonneke Weber (2010)
  • Jan-Bert Vroege (2009)

Rick ten Have Award

Deze prijs is vernoemd naar Rick ten Have († 2021). Dit gewaardeerde lid zat twintig jaar lang voor D66 in de Amsterdamse gemeenteraad, tussen 1986 en 1994 was hij wethouder in Amsterdam, tevens was hij een aantal jaar lid van de deelraad in Centrum. Als eerbetoon aan Rick ten Have werd in 2014 een prijs ingesteld met zijn naam voor D66-politici die drie termijnen of meer in de gemeenteraad of op stadsdeelniveau politiek actief zijn geweest en een punt achter hun politieke carrière zetten.

De prijs wordt iedere vier jaar na de gemeenteraadsverkiezingen uitgereikt aan vertrekkende politici.

• Simone Kukenheim, Sebastián Capel en Jan-Bert Vroege (cohort 2022)
  • 2014: Rick ten Have, Yellie Alkema, Joep Blaas, Pam de Soete en Jeroen van Spijk
  • 2018: Thomas van Egmond, Ronald Mauer, Eelco Huizinga en Ivar Manuel