Miljardeninvesteringen voor de bereikbaarheid van Amsterdam

D66 is verheugd dat Amsterdam samen met partners een deal heeft gesloten met het Rijk voor grote investeringen in het openbaar vervoer en woningbouw. D66-wethouders Melanie van der Horst (Verkeer en Vervoer) en Reinier van Dantzig (Woningbouw) trokken maandenlang intensief op om de deal rond te krijgen. De investeringen gaan over drie grote ov- en infraprojecten waarmee Amsterdammers en bezoekers straks goed in, van en naar onze regio reizen. Wethouder Van der Horst: ‘De metro Ringlijn (lijn 50) trekken we door naar Haven-Stad en de Noord/Zuidlijn rijdt straks door naar Hoofddorp. Dat creëert kortere reistijden, meer ruimte op treinsporen, meer woningen en meer banen.’ Van Dantzig vult aan: ‘’Daarnaast gaan we project Zuidasdok afmaken. Het Zuidasdok wordt dé nationale draaischijf van het openbaar vervoer.’’

Miljarden voor de regio Amsterdam

De deal is historisch omdat het gaat om projecten waar al decennialang over gesproken wordt, Van der Horst: ‘’En nu is er eindelijk een doorbraak. Eentje die ook echt nodig is, want de stad groeit en er reizen elk jaar meer mensen in en naar Amsterdam en de regio. Dat kunnen we alleen opvangen met meer capaciteit in het openbaar vervoer. ‘’ Met de deal is in totaal 5,4 miljard euro gemoeid, waarvan het Rijk 4,1 miljard euro betaalt en de andere partijen samen 1,3 miljard euro bijdragen. Van Dantzig: ‘Daarnaast komt er ook nog zo’n 1,3 miljard euro van het Rijk beschikbaar voor infrastructuur, waar Amsterdam 350 miljoen euro van krijgt.’

Drie grote projecten

Met het realiseren van Zuidasdok, de verlenging van de Noord/Zuidlijn naar Hoofddorp en het sluiten van de kleine ring kunnen drie grote projecten verwezenlijkt worden. Met het realiseren van Zuidasdok ontstaat er bovengronds ruimte om station Amsterdam Zuid uit te breiden met twee extra sporen, een busstation en internationale treinterminal.Door de Noord/Zuidlijn via Schiphol naar Hoofddorp door te trekken kunnen er tegelijk meer treinen van en naar de regio rijden. En met het sluiten van de metroringlijn gaan er meer en snellere metro’s rijden en verbinden we toekomstige wijken zoals Haven-Stad en Schinkelkwartier met de rest van de stad, de regio en het land.

Woningbouw

Naast de drie grote projecten wordt er nog eens 350 miljoen vrijgemaakt om de woningbouw te stimuleren. Van Dantzig: ‘Met dat geld kunnen we de bereikbaarheid vergroten op plekken waar woningen moeten worden gebouwd – woningbouw heeft alleen zin als je er ook kunt komen.’ Het geld gaat onder andere naar buslijnen en rotondes.

Duurzaam

De enorme sprong die Amsterdam met deze investeringen maakt zorgt niet alleen voor betere bereikbaarheid, maar draagt ook bij aan het behalen van onze ambities op duurzaamheid. Mobiliteit vormt een steeds groter aandeel binnen de landelijke klimaatopgave. De realisatie van Zuidasdok en de uitbreiding van de metrolijnen stelt ons in staat het duurzaam reizen in de MRA aanzienlijk te vergroten. Van der Horst: ‘Deze deal laat echt zien: de toekomst is duurzaam en de toekomst is openbaar vervoer.’’