Waarom dit meldpunt?
Huurverhogingen zijn vaak één van de belangrijkste redenen dat ondernemers ermee stoppen. Dat is niet gek. Amsterdam is populair, er woedt een constante strijd om de schaarse ruimte in de stad. En dat drijft de prijzen op. Daarbij staan kleinere ondernemers vaak zwak, want ze hebben niet de juridische kennis of onderhandelingsmacht van grotere ketens.
Zo wordt de huurprijs van bedrijfsruimten elk jaar geïndexeerd met de inflatie, dit was de afgelopen jaren soms wel tien procent. Om dit te voorkomen onderhandelen grote commerciële partijen, zoals de Albert Heijn, vaak een indexatie-grens. Terwijl de slager op de hoek bij het kruisje moet tekenen want die heeft geen onderhandelingsteam.
Ook kan de verhuurder – wettelijk – de huurprijs elke vijf jaar ‘herzien’, de standaard huurperiode is tweemaal vijf jaar. De huur wordt aangepast aan vergelijkbare panden in de buurt. Dus als drie buurmannen de hoofdprijs betalen dan kan dit een hoge huurprijsstijging betekenen. En de lokale ondernemer is de sjaak, want die heeft niet het geld en/of juridische kennis – die grote partijen vaak wel hebben – om dit aan te vechten.