Geld voor meer openbare toiletten

Goed nieuws! Naar aanleiding van het initiatief voorstel Baas over eigen Blaas van raadslid Ilana Rooderkerk wordt er 4 miljoen euro vrijgemaakt voor de aanleg van openbare toiletten in Amsterdam. ‘‘Het is goed nieuws voor Amsterdam dat het stadsbestuur nu extra middelen heeft vrijgemaakt voor de aanleg van openbare toiletten. Niet alleen voor vrouwen met hoge nood, maar ook voor al die ouderen, kinderen en mensen met een buikziekte is dit een enorme opluchting,’’ aldus raadslid Rooderkerk.

4 miljoen voor openbare toiletten

Op basis van het initiatief voorstel Baas over eigen Blaas gaat de gemeente 4 miljoen euro uittrekken om te voldoen aan de afgesproken ambitie om in drukke gebieden op elke 500 meter een toegankelijk toilet te realiseren. De grootste tekorten zijn in de parken en andere recreatiegebieden. Hier moeten schone en toegankelijke toiletvoorzieningen komen die het hele jaar rond open zijn. Raadslid Rooderkerk: ‘‘Met deze investering in de openbare toiletvoorzieningen kunnen we eindelijk een verschil maken! Na jaren van achterstand gaan we nu de tekorten inhalen.’’

Groot tekort aan openbare toiletten

Amsterdam loopt hard achter in openbare toiletvoorzieningen. Zo heeft Amsterdam maar 1 openbare wc per 10.000 inwoners. Ter vergelijking hebben Parijs en Londen er 1 op 5500 inwoners. Tijdens de coronacrisis werd het tekort nog nijpender doordat ook cafés en restaurants gesloten waren. Dit tekort vormt voor alle Amsterdammers een probleem en specifiek voor ouderen, kinderen en Amsterdammers met een buikziekte. De Maag Lever Darm Stichting stelt dat er twee miljoen buikpatiënten in Nederland zijn, waarvan 1 op de 4 buik patiënten regelmatig thuisblijft uit angst om geen toilet te vinden. Raadslid Rooderkerk: ‘‘De straat niet op kunnen omdat er te weinig openbare toiletvoorzieningen zijn is natuurlijk van de pot gerukt. De extra investering in openbare toiletvoorzieningen die nu gerealiseerd is gaat de mobiliteit van deze groep Amsterdammers enorm verbeteren!’’