Het is Paarse Vrijdag!

Vandaag spreken raadsleden Anne Wehkamp en Marja Lust zich uit voor het belang van Paarse Vrijdag. Dit is een dag waarop scholen paars kleuren om te laten zien dat niemand gepest of uitgesloten mag worden om wie die is. Door diversiteit te vieren, leren scholieren dat ze zichzelf mogen zijn en dat ze respectvol omgaan met anderen. Zo draagt Paarse Vrijdag bij aan een veilig schoolklimaat voor iedereen.

Aandacht voor seksuele en gender diversiteit op school is nodig. Helaas weten we dat lhbtiq+ leerlingen nog altijd meer gepest worden en dat ‘homo’ een veelgebruikt scheldwoord is. Door informatie te geven worden discriminatie, vooroordelen en pestgedrag verminderd. Het is aan de scholen zelf hoe ze hier aandacht aan besteden en worden hierin ondersteund door het landelijk curriculum.

D66 Amsterdam blijft strijden voor de inclusie van lhbtiq+-personen. Zo heeft raadslid Suleyman Aslami zich ingezet voor skatepark New Wave, een plek door én voor queers en vrouwen. Is er in 2022 250.000 euro extra vrijgemaakt voor het verkorten van de PrEp-wachtlijsten en steun voor hulporganisaties. En heeft D66 Amsterdam een politieke lobby geleid voor de Transgenderwet in Den Haag.
Op deze manier zorgen we er voor dat er plek is voor iedereen om zichzelf te zijn en vieren de diversiteit die Amsterdam rijk is.