D66 Amsterdam presenteert haar preventieagenda

Voorkomen is beter dan genezen! D66 Amsterdam presenteerde gisteravond vanuit de Jellinek haar preventieagenda 2022-2026. Zorgwethouder Simone Kukenheim nam de preventieagenda in ontvangst en reikte de preventieprijs uit aan een geweldig preventie initiatief in de stad: @ease. Kandidaat raadslid Hofland: ‘De Nederlandse zorg en de gezondheid van Nederlanders krijgen alle aandacht in een pandemie. Je zou willen dat tegelijkertijd het voorkomen van gezondheidsproblematiek de aandacht krijgt die het verdient. Daarom hebben we onze plannen voor preventie uitgewerkt in deze agenda. Dat doen we als enige partij omdat we geloven dat juist preventie het verschil kan maken!’

Voorkomen is beter dan genezen

Voorkomen is beter dan genezen. Preventie is een goede wijze om gezondheidsproblematiek te voorkomen. Dit zien we ook in andere domeinen. Het debat over criminaliteit verzandt in discussies over wapengebruik bij politie of fouilleren, in plaats van investeren in het weerbaar maken van de jeugd. D66 Amsterdam wil dat veranderen en presenteert daarom een preventieagenda waarin allerlei onderwerpen als mentale gezondheid, een gezonde leefstijl en het voorkomen van verslaving, huiselijk geweld en infectieziekten aan de orde komen. Kandidaat raadslid Rob Hofland: “Corona doet pijn in de stad, en legt bestaande pijn bloot. Zo zie je bijvoorbeeld schrikbarend veel eenzaamheid onder jongeren en ontzettend veel Amsterdammers lopen rond met burn-out klachten. Wat we willen bereiken is dat, pandemie of geen pandemie, Amsterdammers er zo sterk mogelijk voor staan.”

Winnaar preventieprijs: @ease

De preventieprijs is gewonnen door @ease! Uit vele goede initiatieven is @ease gekozen. Een initiatief waarbij jongeren laagdrempelig in een vroege fase terecht kunnen als ze zich niet lekker in hun vel voelen. Met name jongeren tussen 15 en 25 jaar hebben hun leven door corona drastisch zien veranderen. Waar deze fase normaliter in het teken staat van vrijheid, uitgaan, plezier en verbinding, heeft deze groep zich de afgelopen periode sterk moeten aanpassen aan de geldende maatregelen. Steeds meer Amsterdamse jongeren hebben last van psychische klachten zoals eenzaamheid, en dit is door corona alleen maar erger geworden. Hofland: ‘D66 staat voor een stad die er echt voor je is, juist als het even niet gaat. Bijvoorbeeld door op een laagdrempelige manier hulp te bieden als je even niet lekker in je vel zit zoals bij @ease. Op deze manier willen we ervoor zorgen dat problemen niet erger worden.’

Meer aandacht voor preventie

Dat betekent dat de gemeente moet investeren in preventie. En dat moeten we slim doen. Gezondheid en kwetsbaarheid zijn in Amsterdam niet eerlijk verdeeld. Zo leven mensen met een hoog opleidingsniveau langer en met meer gezonde jaren dan mensen met een laag opleidingsniveau. Daarom moeten plannen maatwerk zijn!

• Klik hier voor de hele Preventieagenda!