De markten zijn belangrijk voor Amsterdam, dat wordt algemeen onderkend. Daarom is het nu tijd om gezamenlijk de schouders eronder te zetten en te werken aan een duurzame toekomst van de markten. Om dit voor elkaar te krijgen doet D66 de onderstaande voorstellen.
Het is volgens D66 van essentieel belang om het gemeentelijk marktbeleid in samenspraak met de marktondernemers te ontwikkelen. Dat wil D66 doen door de verenigingsraad onder marktondernemers te versterken en de rol van de marktadviescommissie te vergroten, zodat er beter geluisterd wordt naar de marktondernemers.
Lege plekken op een markt, dat wil niemand. Maar de realiteit is dat er meer marktondernemers stoppen dan dat er beginnen. Hierdoor is er sprake van vergrijzing onder de marktondernemers. Dat terwijl de markt bij uitstek een plek is om laagdrempelig een onderneming te starten, en zo te leren ondernemen. Daarom verzoekt D66 de wethouder om actief nieuwe ondernemers te gaan werven, door een campagne op te zetten en daarbij de kansen van ondernemen op de markt te benadrukken.
Amsterdam kent twee typen markten; de gemeentelijke markt, de gemeente regelt de markt, en de private markt , waarbij de organisatie gedaan wordt door ondernemers zelf. Veel private markten, zoals bijvoorbeeld Reuring op IJburg en Zuidermarkt in Zuid zijn zeer succesvol, terwijl gemeentelijke markten, zoals bijvoorbeeld Bos en Lommer, het lastig hebben. D66 roept de wethouder op om beleid te maken dat de doorstart van gemeentelijke markten als private markt mogelijk maakt.