Europa in Aalsmeer

Ieder jaar wordt er op 9 mei stilgestaan bij de Schumanverklaring. Deze verklaring van Robert Schuman in 1950 was een eerste stap in de richting van wat uiteindelijk de Europese Unie zou worden.

Samenwerking, vrede en welvaart

9 mei is ook in Aalsmeer een belangrijke feestdag. De dag dat we niet alleen de samenwerking binnen Europa vieren, maar vooral ook de aanleiding voor deze samenwerking; het voorkomen van oorlog door het zoeken naar verbanden en verbonden. Door samenwerking elkaar verplichten tot een vreedzame samenleving.

Mogelijk hadden enkelen die tijd een hoop op een samenwerking die er nu is gekomen. Maar niemand had waarschijnlijk vermoed dat het succes zo groot zou zijn als waar we nu gekomen zijn.

Niet alleen heeft de samenwerking tot onderlinge vrede geleid, maar de economische voorspoed die hieruit voortvloeide heeft geleid tot een welstand die nog nooit in de wereldgeschiedenis zo breed door een bevolking beleefd werd.

Dat wil niet zeggen dat iedereen het goed heeft of dat er geen verbeterpunten te vinden zijn. Er is nog genoeg te doen en te verbeteren. Maar het is soms ook goed stil te staan in welke relatieve welvaart we ons bevinden.

En zeker geldt dat voor de gemeente Aalsmeer. Onze gemeente profiteert gemiddeld genomen bovenmatig van de Europese samenwerking. Iets wat maar weer eens duidelijk werd toen kortgeleden de Engelsen hun Brexit weer eens wat kracht wilde bijzetten. De bloemen werden gelijk een stuk duurder voor hen. En onze exporteurs liepen tegen meer papierwerk, meer vertragingen en hogere kosten op die eerder het verleden leken te zijn.

Maar vrede hebben we. Althans; onderling.

Tijdens de Algemene Beschouwingen herinner ik namens de fractie iedere keer dat er, niet heel ver hier vandaan, een oorlog voor het behoud van vrede en democratie wordt uitgevochten. Hoe cru en tegengesteld dit ook klinkt. En de laatste keer moest daar nog een oorlog aan toegevoegd worden. Wat dat betreft leven we nu ook in onze buurt in onzekere tijden.

Maar onderling heerst er vrede. Politieke twist; ja. Fundamentele vragen over het democratisch stelsel; ook ja. Maar vrede – en welvaart; zeer zeker ja.

Unissued Diploma’s

Op het ogenblik is er een tentoonstelling in de Burgerzaal in het Raadhuis onder de titel ‘Unissued Diploma’s’. Deze vertelt de verhalen van een aantal Oekraïense studenten die hun studie moesten afbreken, hun toekomst opgaven en daarna hun toekomst definitief verloren. Een indrukwekkende tentoonstelling en verbeelding van wat een gebrek aan vrede en samenwerking in het uiterste geval kan betekenen.

Mensen die hun leven hebben gegeven in een vergelijkbare omstandigheid die voor Robert Schuman de aanleiding was om dat hier nooit meer te laten gebeuren.

Er is dus veel om op 9 mei te herdenken. Maar laten we dat vooral doen met een positief gevoel over wat mensen kunnen bereiken wanneer ze elkaar niet bestrijden maar samenwerken.