Corona & D66

De uitbraak van het coronavirus leidde tot grote veranderingen in het dagelijks leven. Tot politieke dilemma’s en lastige afwegingen om covid zo goed als mogelijk te bestrijden. Op deze pagina’s nemen we je mee in onze afwegingen en keuzes.

Veel maatregelen berusten op vrijwilligheid. Andere maatregelen zijn wel verplicht. Dat vraagt goede wettelijke regeling.

• Van noodverordeningen naar een goede democratische regeling
  • Wetsvoorstel van het kabinet aangepast
  • Goede balans tussen snel kunnen handelen en betrokkenheid volksvertegenwoordigers

Het coronavirus, of COVID-19, raakt ons allemaal. Duizenden mensen zijn ziek geworden of overleden. Het gedeeltelijk stilleggen van delen van onze samenleving heeft sinds de uitbraak van het virus forse economische, maatschappelijk en sociale gevolgen gehad. Jongeren werden getroffen door de isolatie en het staken van fysiek onderwijs. Bedrijven zagen hun omzet een duikvlucht nemen en mensen verloren hun baan of hebben te kampen met langdurige klachten: Long-Covid.

Verstandige vrijheid
D66 heeft altijd ingezet op verstandige vrijheid. Daarbij luisteren we goed naar wat de wetenschap adviseert. Daarbij staan we steeds voor een dilemma. Balanceren we op een dun draad. Tussen zoveel mogelijk vrijheid teruggeven en voorkomen dat de druk op de zorg weer oploopt. Het liefst zien wij dat er helemaal geen voorzorgsmaatregelen meer zouden zijn, maar de vaccinatiegraad is nu helaas nog te laag. Daarom blijft onze oproep: vaccineren, vaccineren, vaccineren. Dat is een vrije keuze, maar is niet vrijblijvend. Als je je vaccineert, bescherm je jezelf en anderen. Doe je dat niet, dan heb je nu eenmaal met regels te maken om anderen te beschermen.

Meer vrijheid dankzij het coronatoegangsbewijs
Het OMT adviseerde om het coronatoegangsbewijs in te zetten. Zodat je met een test, vaccinaties of bewijs van immuniteit ergens naar binnen kunt. Daar staat D66 volledig achter. Het is dé manier om ons normale leven zoveel mogelijk terug te krijgen zolang de vaccinatiegraad nog niet hoog genoeg is. Ondernemers kunnen zo veilig klanten ontvangen. Zwembaden, theaters en stadions mogen dan weer voller. Maar, willen we dit behouden, dan moet de vrijblijvendheid er wel echt vanaf. Dat zegt ook het OMT: het werkt alleen als er goed wordt gehandhaafd.

Stille meerderheid
Helaas zien wij dat het aantal besmettingen ondertussen stijgt. Steeds meer mensen worden opgenomen in het ziekenhuis. Het aantal coronapatiënten op de IC’s loopt op en kan volgens de berekeningen zelfs nog verder oplopen. Een ding is helder: we zullen dit samen moeten doen. Ook als er nieuwe maatregelen nodig zijn om ons allemaal te beschermen. Tegelijkertijd is het steeds moeilijker uit te leggen dat de stille meerderheid van Nederland, alle mensen die zich wel hebben laten vaccineren, toch weer in hun vrijheid wordt beperkt. Zij staan misschien niet te protesteren, maar verdienen het ook om gehoord te worden.

Kritische vragen
De discussies over maatregelen lopen soms flink op. In de Tweede Kamer, de samenleving, de krantenkolommen en de televisieprogramma’s. Het blijft voor iedereen een voortdurende zoektocht naar wat de beste aanpak is. Terecht worden er veel kritische vragen gesteld. Maar waar kritische vragen doorslaan in complottheorieën wordt het debat af en toe uiterst onsmakelijk en zelfs onveilig. Sommige huisartsen bekopen hun goede werk met bedreigingen. GGD prik- en testlocaties hebben te maken met scheldpartijen, intimidaties en geweld. Dat is bizar en onacceptabel.

Heb je een vraag of wil je jouw inzichten delen? Stuur ons dan gerust een bericht op Whatsapp.

De coronacrisis vraagt ons opnieuw na te denken over de toekomst. Een land waarin we iedereen vrij laten, maar niemand laten vallen.