Noodopvang Westland

Noodopvang

Het college van Westland moet meer doen, om situaties zoals die zich voordoen in Ter Apel te voorkomen. Zo stellen D66 Westland, GroenLinks Westland en PvdA Westland in schriftelijke vragen aan het college. Westland is momenteel de enige grote gemeente in heel Nederland die geen noodopvang biedt aan vluchtelingen. Hierdoor is de gemeente mede verantwoordelijk voor de wanordelijkheden die er momenteel in de asielketen plaatsvinden.

Tekst: "Westland mede verantwoordelijk voor situatie Ter Apel", citaat van Benjamin Hofland. Geschreven op een groene achtergrond.

Beeld: Benjamin Hofland

Asielketen

“Je kan er je klok op gelijk zetten dat dit onderwerp eens in de zoveel tijd terugkomt”, aldus fractievoorzitter Benjamin Hofland, “De asielketen is in de afgelopen jaren kapot gemaakt door verkeerd landelijk beleid en hierdoor gaat er eens in de zoveel tijd weer een alarmbel af, we moeten ons kapot schamen dat in één van de meest rijke landen ter wereld mensen in zulke slechte omstandigheden wonen.”

Opvangcentra

Elke gemeente krijgt jaarlijks een taakstelling om vluchtelingen die een status hebben gekregen te huisvesten. Vorig jaar koos Westland ervoor om voor te lopen op de taakstelling, om zo de opvangcentra te ontlasten. Doordat gemeenten statushouders plaatsen, ontstaat er weer ruimte op de verschillende opvangcentra, waardoor problemen zoals die zich nu voordoen, voorkomen worden. De problemen in Ter Apel bestaan echter nog altijd, omdat er simpelweg niet voldoende opvangcentra zijn.

Verantwoordelijkheid

“We zijn een grote gemeente en we moeten dan ook onze verantwoordelijkheid pakken, dit kan door een groot opvangcentrum, maar ook een klein opvangcentrum”, aldus Benjamin Hofland, “In het land zijn hier verschillende goede voorbeelden van die goed functioneren. En tot slot kan je er ook voor kiezen om het door ons aangekochte hotel in te zetten om extra statushouders op te vangen. Er zijn verschillende manieren om als gemeente bij te springen. Het is zaak dat het college in Westland eens wat lef durft te tonen.”