Westlandse partijen uiten bezorgdheid over Forum voor Democratie

D66 Westland, GroenLinks Westland en PvdA Westland willen het debat aangaan met Forum voor Democratie over verschillende schriftelijke vragen en moties van de partij. Initiatieven en uitlatingen van Forum voor Democratie worden namelijk als schadelijk ervaren voor Westland en haar inwoners, aldus de partijen die het agenderingsverzoek indienden.

Ilse Daalhof, raadslid van D66 Westland, benadrukt het belang van het aangaan van het debat over deze onderwerpen. “Deze vragen en moties kennen een toon die mensen buitensluit en pijn doet en daarvoor is volgens ons geen plek binnen Westland.” “Het is bel angrijk om ons hierover uit te spreken”.

De dynamiek van het politieke klimaat en de maatschappij hebben de afgelopen jaren aanzienlijke veranderingen ondergaan, waarbij steeds vaker essentiële rechten van mensen ter discussie komen te staan. Bijvoorbeeld het recht om jezelf te mogen zijn. En juist over de impact van dergelijke benaderingen bestaat ernstige
bezorgdheid bij de partijen D66, GroenLinks en PvdA.

“Initiatieven en vragen zoals die van Forum voor Democratie komen mijn inziens vaak voort uit angst of onwetendheid, maar kunnen wel degelijk erg schadelijk zijn voor onze gemeente”, aldus Ilse Daalhof. “Veel van wat nu wordt geroepen berust nu namelijk op
onwaarheden of onvolledige informatie, en dit ontbreken van diepgaand begrip over bepaalde onderwerpen kan leiden tot besluitvorming met onbedoelde gevolgen voor inwoners.” Ilse vervolgt: “Mede daarom willen we de indieners kritisch
ondervragen en zo de onderste steen boven krijgen.”

Het agenderingsverzoek heeft tot doel om het debat aan te gaan binnen de commissie MO. Na dit debat zullen de partijen zich beraden op vervolgstappen richting de daaropvolgende raadsvergadering.