“Oproep tot duidelijkheid voor huisvesting Oostbuurtseweg”

D66 Westland en CDA Westland hebben vragen gesteld over de ‘Verklaring van geen bedenkingen’ voor de huisvestingslocatie van Tradiro Uitzendburo B.V. aan de Oostbuurtseweg in De Lier. Hoewel er een omgevingsvergunning is verleend, zijn er momenteel juridische procedures en bezwaren. Tradiro heeft nu een ‘Verklaring van geen bedenkingen’ aangevraagd. In december drongen D66 en CDA aan op versnelling van het proces, maar de antwoorden suggereerden dat het college wilde wachten op de juridische procedures. Tijdens de raadsvergadering gaf de wethouder echter een ander antwoord, wat tot verwarring leidde. D66 Westland en CDA Westland willen nu helderheid.

D66-fractievoorzitter Benjamin Hofland benadrukt: “Het essentiële belang van huisvesting voor de ongeveer 15.000 arbeidsmigranten in Westland kan niet worden onderschat. Dit aantal varieert met de seizoenen, maar één ding blijft constant: het tekort aan bedden. Momenteel worstelt Westland met de huisvesting van deze arbeidskrachten, en het gebrek aan voldoende onderdak heeft geleid tot moeilijke omstandigheden voor velen. Het initiatief om 688 bedden te realiseren zou niet alleen een oplossing bieden voor dit nijpende probleem, maar ook een aanzienlijke verbetering betekenen voor de leefomstandigheden van arbeidsmigranten in de regio.”

Westland worstelt al geruime tijd met de huisvesting van arbeidsmigranten, waarbij extra accommodaties nodig zijn. Momenteel verblijven veel arbeidsmigranten in naburige gemeenten onder moeilijke omstandigheden, en diverse huisvestingsinitiatieven worden tegengehouden door protesten uit de gemeenteraad of de omgeving.

CDA-raadslid Cor van der Mark benadrukt de voorbeeldfunctie die Westland heeft als het gaat om het aanpakken van arbeidsmigratie in Nederland. Hij stelt: “We hebben de plicht om degelijke huisvesting te regelen voor deze mensen. Zonder hen dreigt de Westlandse glastuinbouw, die fungeert als de derde economische motor van Nederland, tot stilstand te komen. Wij moeten als Westland actie gaan ondernemen.” Dit benadrukt niet alleen het belang van huisvesting voor arbeidsmigranten, maar ook de verantwoordelijkheid van Westland om een leidende rol te spelen in het vinden van duurzame oplossingen.”

De partijen roepen nu op tot een snelle behandeling van de ‘Verklaring van geen bedenkingen’, zodat het initiatief ongehinderd kan doorgaan.