Podcast Appèl

Beschikbaar in je favoriete podcast player. - Beeld: Podcast Appèl

De Mr. Hans van Mierlo Stichting heeft haar eigen podcast. In ‘Appèl’ zoeken we de verdieping bij actuele politieke onderwerpen, altijd geïnspireerd door het sociaal-liberale gedachtegoed.

Met interessante gasten en goede analyses. De podcast is te vinden op meerdere platforms.

Het vergroten van de kansengelijkheid in het onderwijs staat hoog op de agenda van onderwijsorganisaties, beleidsmakers en politieke partijen van links tot rechts. Toch lukt het ondanks alle goede bedoelingen maar niet om de ongelijkheid terug te dringen. Zo is het opleidingsniveau van de ouders nog steeds grotendeels bepalend voor het middelbare schooladvies. Wat zijn de oorzaken van die hardnekkige ongelijkheid en wat moet er gebeuren om van onderwijs eindelijk een grote gelijkmaker te maken? Hierover praten we in deze aflevering met lector en onderzoeker Louise Elffers. Op 16 mei 2022 verscheen haar boek Onderwijs maakt het verschil. Kansengelijkheid in het Nederlandse onderwijs, waarin ze een aantal mechanismes blootlegt die de ongelijkheid in stand houden. Ook legt ze uit hoe onderwijs ongelijkheid in salaris, maatschappelijk posities en status produceert en legitimeert, en geeft ze advies aan beleidsmakers en onderwijsdeskundigen.

Te gast:
Louise Elffers, lector Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad aan de Hogeschool van Amsterdam, onderzoeker onderwijswetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam, en directeur van het Kenniscentrum Ongelijkheid in Amsterdam.

Presentatie:
Daniël Schut en Suzanne van den Eynden.

Heeft u genoten van deze podcasts? Om deze podcasts én onze andere activiteiten mogelijk te maken, kunnen we uw giften goed gebruiken! Klik op onderstaande button, of klik hier voor meer informatie over doneren aan de Mr. Hans van Mierlo Stichting.