Marchantlezing 2021 – Mariana Mazzucato: A Moonshot Guide to Changing Capitalism

Kijk de Marchantlezing 2020 terug.

Tania-Cristofari – Mariana Mazzucato

Economische crisis. De covid-pandemie. Klimaatverandering. Toenemende ongelijkheid. Allemaal problemen van onze tijd. Maar hoe gaan wij ze te lijf? Mariana Mazzucato, professor aan University College London en auteur van het veelgeprezen boek Mission Economy: a moonshot guide to changing capitalism, wil dat we groter denken. Met ambitieuze publiek-private samenwerking – de methode die ons vijftig jaar geleden naar de maan bracht – moeten we het kapitalisme hervormen.

Daarover gaat de Marchantlezing 2021 in TivoliVredenburg in Utrecht.

Mariana Mazzucato

Professor Mazzucato houdt de 11e editie van de jaarlijkse Marchantlezing van de Mr. Hans van Mierlo Stichting, het wetenschappelijk bureau van D66, op dinsdag 7 september vanaf 19.30 uur in TivoliVredenburg.

Mazzucato kreeg diverse internationale prijzen, waaronder de John von Neumann Award in 2020. The New Republic noemde haar één van de drie meest belangrijke denkers over innovatie. WIRED bestempelde haar tot één van de 25 leiders die de toekomst van het kapitalisme vorm geven. Eerdere boeken van haar zijn The Entrepreneurial State: debunking public vs. private sector myths (2013) en The Value of Everything: making and taking in the global economy (2018).

Marietje Schaake en Dirk Bezemer

Marietje Schaakeinternational policy director bij het Cyber Policy Center van Stanford University en voormalig D66-Europarlementariër, en professor Dirk Bezemer, hoogleraar Economie aan de Rijksuniversiteit Groningen, reageren op de lezing van Mazzucato in een co-referaat.

Corona-maatregelen

Door de corona-maatregelen vindt de Marchantlezing plaats in hybride-vorm. Professor Mazzucato houdt haar lezing via een live-verbinding; Schaake en Bezemer spreken in TivoliVredenburg.

Door de versoepelingen zijn er extra kaarten beschikbaar om fysiek aanwezig te zijn. We zullen de Marchantlezing ook kosteloos live streamen via YouTube. Houd hiervoor onze website of onze social media in de gaten.

Er is een gereduceerd aantal tickets beschikbaar, op basis van de richtlijn van TivoliVredenburg voor evenementen in september. Dit betreft een inschatting van de dan geldende situatie. Als verdere versoepelingen daartoe aanleiding geven, wordt de hoeveelheid beschikbare tickets uitgebreid. De lezing is eveneens via livestream te volgen.

Over de Marchantlezing

De Marchantlezing is vernoemd naar Hendrik Pieter Marchant (1869-1954). Hij was fractievoorzitter en mede-oprichter van de Vrijzinnig-Democratische Bond (VDB). In 1933 trad hij toe tot het kabinet-Colijn als minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. Hij stond bekend om zijn vlijmscherpe, geestige en heldere betogen.