Maatregelen om laaggeletterdheid te bestrijden.

Er moet een plan komen om laaggeletterdheid tegen te gaan en digitale vaardigheden te stimuleren. D66 roept het college op om met maatregelen te komen. 30 procent van de inwoners kampt met laaggeletterdheid of met een gebrek aan digitale vaardigheden. Deze vaardigheden zijn hard nodig voor toegang tot belangrijke informatie. Het college geeft gehoor aan de oproep van D66 en komt met een plan en extra geld.

Laaggeletterdheid

Het stadsbestuur laat weten met een plan te komen om laaggeletterdheid tegen te gaan. Ook wordt er bijna een half miljoen euro uitgetrokken voor digitale vaardigheden. D66-raadslid Selma Bas: ‘Ik ben heel blij dat het college gehoor geeft aan onze oproep. Een grote groep Utrechters komt door laaggeletterdheid of gebrek aan digitale vaardigheden in hun dagelijks leven voor problemen te staan. Zelfs de blauwe brieven van de Belastingdienst zijn straks alleen nog digitaal beschikbaar. iedereen moet kunnen lezen, schrijven en online informatie opzoeken.’

Meedoen

De toenemende taaleisen en de digitalisering van de samenleving maken dat goed Nederlands spreken, lezen en schrijven onmisbaar is.  Ook digitale basisvaardigheden zijn noodzakelijk om mee te kunnen doen. Uit onderzoek naar aanleiding van een eerdere motie van D66 blijkt dat een derde van de Utrechters tekort schiet op een of meer van deze vaardigheden. Bas: ‘Deze vaardigheden zijn belangrijk om mee te kunnen doen in deze samenleving. Als je informatie niet begrijpt of er niet bij kunt, dan ontstaan er vaak problemen. Vooral ouderen en mensen met een verstandelijke beperking verdienen extra aandacht.’

Plan

Laaggeletterdheid en gebrek aan digitale vaardigheden zorgt voor problemen op veel gebieden. Het plan van aanpak gaat daarom ook over onderwijs, bibliotheek en volwasseneducatie, welzijn en zorg, werk en inkomen en publieksdienstverlening binnen de gemeente Utrecht. D66 maakt zich al langer sterk voor de aanpak van laaggeletterdheid en digitalisering. Zij deed al eerder een oproep aan het college om met een plan te komen. Deze oproep werd door alle partijen in de gemeenteraad gesteund.

De motie “inclusief beleid taal – en digitale vaardigheden” van Selma Bas is hier te vinden: Motie 101 inclusief beleid taal – en digitale vaardigheden