Geen hekken bij Muntsluis maar juist een drijvend zwembad in het Merwedekanaal

D66 in Utrecht ziet niets in het plaatsen van hekken bij de Muntsluis om overlast tegen te gaan. Volgens de coalitiepartij is het afsluiten van het gebied door de gemeente een ‘luie oplossing’.

Volgens D66-raadsleden Has Bakker en Susanne Schilderman is het plaatsen van drie hekken die ’s avonds om 22.00 uur dichtgaan, schieten met een kanon op een mug. D66 ontkent niet dat er sprake is van overlast bij de Keulsekade en Muntkade, zegt Bakker. ,,Maar de overlast is beperkt tot de zonnige zomerperiode. En zodra de kades bij het Muntgebouw weer helemaal hersteld zijn, zal de drukte zich ook weer meer spreiden over verschillende plekken.’’

Het college van burgemeester en wethouders wil het gebied bij de Muntsluis in de late uren afsluiten, omdat  tijdens warme dagen – soms al beginnend in april – sprake is van overlast voor omwonenden door met name jongeren. De hekken moeten om de landtongen bij de sluizen komen te staan. ,,Het gaat vaak de hele nacht door. Ze drinken veel, gebruiken drugs, maken lawaai en laten ontzettend veel rotzooi achter”, zei een omwonende eerder tegen AD Utrechts Nieuwsblad over de jongeren die vertier komen zoeken.

Drijvend zwembad

D66, de tweede partij van de stad, ziet meer in extra toezicht op warme zomeravonden. Bewoners zouden hier ook om vragen. Daarnaast moet de gemeente volgens Bakker en Schilderman zorgen voor goede voorzieningen zoals wc’s, genoeg vuilnisbakken en goede fietsparkeerplekken. ,,D66 vindt dat we juist moeten werken aan hoe we mensen meer ruimte kunnen geven om buiten te genieten van gras, zon en water.’’

D66 wil niet alleen dat de gemeente de vergunningaanvraag voor de hekken verscheurt, zegt Bakker. Hij pleit ook voor meer recreatiemogelijkheden in het gebied door een drijvend openbaar zwembad aan te leggen bij de sluizen in het Merwedekanaal. ,,Utrechters wíllen zwemmen en chillen.’’

De inspiratie voor een drijvend zwembad komt uit Berlijn en Parijs. In de Duitse hoofdstad ligt sinds een aantal jaar in de zomermaanden een zwembad in de rivier de Spree. In Parijs kan in een bassin in de Seine worden gezwommen. ,,Het Badeschiff in Berlijn en het Bassin de la Villette zijn voorbeelden hoe je dit succesvol doet en hoe verrijkend het voor de stad is.’’

Griftpark

Het is niet de eerste keer volgens Schilderman dat de gemeente Utrecht een ‘luie oplossing’ kiest om overlast in de stad tegen te gaan. ,,Na het eerder weghalen van bankjes uit parken en het ’s nachts sluiten van het Griftpark, is het opnieuw een voorbeeld van het inperken van de vrijheid en beweegruimte van Utrechters. Dit terwijl als het om overlast gaat je gewoon moet handhaven als gemeente en overlastgevers moet aanspreken en wegsturen.’’

Volgens Bakker en Schilderman wonen in de stad veel jonge en oude Utrechters die, als het even kan, graag buiten zijn en van de zon genieten. ,,Veel mensen hebben weinig buitenruimte: niet iedereen heeft een tuintje of een balkon. Langs het water bij de Keulsekade kun je zomaar een beetje slenteren, kletsen met wat vrienden of misschien wel verliefd worden.’’

De gemeente Utrecht wil de hekken rond 1 april plaatsen. D66’er Bakker zegt dat hij het college desnoods met een motie in de gemeenteraad daarvan wil weerhouden. ,,De eerste stap is dat we schriftelijke vragen aan het college gaan stellen.’’ Als de antwoorden niet overtuigend zijn, wil hij de afsluiting in de gemeenteraad bespreken. ,,Utrecht is een stad waar wordt geleefd. Het is geen aangeharkte plek waar het muisstil hoeft te zijn. Daar past het plaatsen van hekken om één van de mooiste stukjes van de stad aan het water niet bij.’’

Lees hier het artikel in het AD.