Duidelijkheid over update Gay Alert.

Een commissiebrief waarin een update is gegeven over het Gay Alert riep veel vragen op bij D66. In de brief was onder andere te lezen dat er twee slachtoffers na pesterijen zijn verhuisd. Wat er is gebeurd en hoe de problematiek is aangepakt, werd niet omschreven in de brief. Raadslid Gerda Oskam stelde dan ook, samen met VVD en CDA schriftelijke vragen. Inmiddels hebben de fracties de antwoorden ontvangen. Hieruit  blijkt dat in beide gevallen naar tevredenheid van de direct betrokkenen is gehandeld. Er is uitgebreid contact geweest tussen betrokkenen, politie, gebiedsmanagers veiligheid, zorgaanbieders, corporaties en de gemeentelijke afdeling Openbare Orde en Veiligheid.

Privacy en actieve informatieplicht

In de beantwoording schetst burgemeester Wolfsen het dilemma waar hij in deze zaken tegen aanliep. Enerzijds heeft hij de slachtoffers beloofd de informatie vertrouwelijk te houden en hun anonimiteit te waarborgen. Anderzijds begrijpt hij dat de gemeenteraad haar controlerende rol goed moet kunnen uitvoeren en daarom over meer informatie zou moeten beschikken. Om die reden heeft hij dan ook voorgesteld om met de gemeenteraad in gesprek te gaan over de wijze waarop hij kan voldoen aan een actieve informatieplicht, zonder de privacy van slachtoffers te schaden.
“Wolfsen maakt via deze beantwoording duidelijk dat hij anders had kunnen communiceren  om de gestelde vragen te kunnen voorkomen. Daarnaast schetst hij dat de casussen zich voordeden in de eerste van 2011 en dat hoe zijn leidinggevende rol is ingevuld zoals in de motie van september is gevraagd. Uiteraard respecteert ook D66 de privacy van de betrokkenen. Daarom is het goed om te bespreken hoe dit zich verhoudt met de actieve informatieplicht naar de raad.”, aldus Oskam.

Lees HIER de schriftelijke vragen met de beantwoording.