Vacature Bestuurslid Communicatie

We zijn op zoek naar een algemeen bestuurslid communicatie voor het afdelingsbestuur van D66 Utrecht. De verkiezingen vinden plaats tijdens de algemene afdelingsvergadering van 19 maart. Heb je interesse in deze functie lees dan de onderstaande vacaturetekst. Vragen neem dan contact op met Voorzitter Anita Schmale: [email protected]

Functieomschrijving

Algemeen bestuurslid: communicatie
D66 Utrecht zoekt een nieuw bestuurslid communicatie. Deze functie zal verkozen worden tijdens de Algemene Afdelingsvergadering van 19 maart 2025.

Als bestuurslid communicatie ben je essentieel voor de zichtbaarheid van de D66 Utrecht-afdeling. Voor vrijwel elke afdelingsactiviteit is publiciteit noodzakelijk. Dit vraagt organisatorisch en creatief talent, waarbij je bij voorkeur ook ervaring of affiniteit hebt met communicatie en marketing. 

Het bestuurslid is de schakel in de interne én externe communicatieketen en heeft idealiter ervaring met het leiden van een team. Het bestuurslid werkt namelijk samen met het communicatieteam. Dit zijn leden die in aanloop naar verkiezingen meewerken aan de online content van D66 Utrecht. 
Als bestuurslid communicatie draag je zorg voor de sociale mediakanalen van D66 Utrecht, het vullen en onderhouden van de website en het regelmatig versturen van de nieuwsbrief. Als bestuurslid communicatie ben je deel van het campagneteam, en werk je nauw samen met het bestuurslid campagne en het bestuurslid debat en activiteiten. De uitdaging voor de komende tijd is het opzetten en uitrollen van een effectieve campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2026. Dit vraagt ook dat je regelmatig contact onderhoudt met het fractiebureau, wat vooral verantwoordelijk is voor de politieke uitingen van D66 Utrecht. 

Taken en verantwoordelijkheden

Maken content: Het maken en verspreiden van de interne en externe communicatie: inhoud, (huis)stijl, opbouw, vorm, passend bij de doelgroep.

Website:Vullen en onderhouden van de website van D66 Utrecht.

Nieuwsbrieven:Regelmatig verzenden van nieuwsbrieven.

Social media: Onderhouden van de sociale mediakanalen (voornamelijk Instagram en Whatsapp) van D66 Utrecht.

Contact fractiebureau: Contact onderhouden met de communicatiemedewerker van het fractiebureau van D66 Utrecht en andere bestuursleden van D66-afdelingen in grote gemeenten.

Online campagne: Verantwoordelijk voor de coördinatie van de online campagne tijdens verkiezingen (in jouw termijn waarschijnlijk de gemeenteraadsverkiezingen en landelijke Tweede Kamer-verkiezingen).

Bestuurstaken: Pro-actief kansen signaleren voor het verbeteren van  verenigings- en campagnecommunicatie. Meedenken met de bestuursleden over communicatie.

Communicatieteam: Aansturen van het communicatieteam.


Competenties
Om deze rol goed te kunnen vervullen dient een kandidaat te beschikken over de volgende competenties:

Creativiteit: Bedenkt nieuwe, innovatieve manieren om de boodschap van D66 Utrecht te verspreiden. Is goed met beeld en woord, weet aantrekkelijke boodschappen te formuleren en maken.

Plannen en organiseren: Houdt goed overzicht en kan vooruit denken. Stelt duidelijke prioriteiten. 

Leiderschap: Beslissingen nemen door middel van het ondernemen van acties. Is in staat anderen te enthousiasmeren en activeren.

Leervermogen: Open staan voor nieuwe informatie, deze opnemen en toepassen. Initiatieven nemen om nieuwe informatie tot zich te kunnen nemen en van praktijkervaringen te leren.

Netwerkgerichtheid: Het vermogen te werken in teamverband en, zowel binnen als buiten dit team, relaties op te bouwen, te onderhouden en te benutten die nu of in de toekomst van belang kunnen zijn om werk gerelateerde doelen te realiseren.

Politieke sensitiviteit: Doorzien van maatschappelijke en politieke processen, zien van politieke kansen en gevaren, en beschikken over verbindend vermogen. Daarnaast het zien van communicatiekansen en deze pro-actief aankaarten.

Visie: Vermogen zaken in een breder kader te zetten en uit te dragen; conceptueel en beleidsmatig denken met daarbij de lange termijn voor ogen.

Het bestuur van D66 Utrecht

Een bestuursfunctie binnen één van de grootste afdelingen van het land biedt veel interessante en uitdagende mogelijkheden. Je bent goed zichtbaar, leert in korte tijd de afdeling en de partij kennen, draagt verantwoordelijkheid voor je eigen deelgebieden en kunt jezelf bewijzen op veel verschillende vlakken. D66 Utrecht is een jonge, levendige afdeling met een sterke reputatie binnen D66. Zowel binnen als buiten het bestuur is er veel ruimte, vrijheid en waardering voor het opzetten van nieuwe initiatieven.

Het bestuur is verantwoordelijk voor onder meer het organiseren van activiteiten rondom debat, training en campagne. Het doel daarvan is ter ondersteuning van de fractie en het toewerken naar een succesvolle volgende gemeenteraadsverkiezing. Daarnaast is zij verantwoordelijk voor het goed functioneren van de afdeling in al haar facetten. De rol van het bestuur is dus vooral strategisch en organisatorisch, niet politiek van aard.

Voor bestuursfuncties in het algemeen geldt dat de ideale kandidaat:

  • Gericht is op samenwerken en aansturen
  • Gericht is op professionalisering
  • Beschikt over flexibiliteit: geen 9 tot 5 mentaliteit
  • Netwerkgericht is
  • Gemotiveerd en beschikbaar is om aanwezig te zijn bij veel activiteiten

Kandidaatstelling

Het algemeen bestuurslid Communicatie wordt in functie verkozen. De zittingstermijn van een bestuurslid is 3 jaar, waarna deze zich eenmaal opnieuw verkiesbaar mag stellen voor dezelfde functie. De maximale zittingstermijn van een bscestuurslid is 9 jaar. De rol van bestuurslid is vooral organisatorisch en strategisch, niet politiek van aard. Een bestuursfunctie is onbezoldigd. De functie vraagt ongeveer 10 uur per week en in campagnetijd ongeveer 15 uur per week. De functie vereist ook een enige mate van flexibiliteit in de beschikbaarheid voor ad-hoc werkzaamheden. 

Meer informatie over invulling van de functie? Neem contact op met voorzitter Anita Schmale via [email protected]

Je kunt je kandideren door uiterlijk dinsdag 11 maart 2025 om 23:59 een mail met motivatie (maximaal 300 woorden) + foto te sturen naar [email protected] en evt. een CV of link naar een LinkedIn profiel. Deze foto en motivatie zullen we op donderdag 13 maart 2025 gebruiken om op onze website de kandidaten voor te stellen aan de leden. Tijdens de afdelingsvergadering op woensdag 19 maart 2025 kunnen de kandidaten zich presenteren. Daarna zullen de aanwezige leden door middel van een anonieme hoofdelijke stemming de kandidaat van hun keuze in het bestuur verkiezen.