Sjirk Bruinsma

Beeld: Ricardo Postma, NZK Visuals te Drachten

Sjirk Eildert Bruinsma (1999) is sinds 2015 actief voor D66. Van 2018 tot maart 2021 was hij fractievertegenwoordiger. Tegenwoordig werkt hij voor de Provinciale Statenfractie.

• 24 jaar
  • Drachten
  • Hij/hem

Ik bin grutsk op wat wy as partij foar ús ynwenners betsjutte.

Sjirk Bruinsma was er vroeg bij in de politiek. Al op zijn 14ᵉ was hij betrokken bij de Jeugdraad van Smallingerland. Hij hield zich in de periode daarna onder andere bezig met het Friese taalonderwijs en vervulde verschillende functies binnen de partij. Daarmee is hij een van de drijvende krachten achter de interne organisatie van de partij.

Sinds de Tweede Kamerverkiezingen is Sjirk beleidsmedewerker voor de Friese Provinciale Statenfractie van D66. Daar houdt hij zich onder andere bezig met het Friese taalbeleid en de toekomst van de landbouw.

Sjirk is opgegroeid in Opeinde en woont in Drachten. Naast zijn werk studeert hij Internationale Betrekkingen en is kandidaat voor de gemeenteraad namens D66 Smallingerland.