Technologie helpt bij scheiden afval

In Rijswijk zijn de kosten voor het verwerken van het afval erg hoog. Dat merken we allemaal aan de hoge afvalstoffenheffing. Beter scheiden voor hergebruik en minder afval verbranden is goed voor de portemonnee én het milieu.

Daar kan technologie ons bij helpen volgens Martijn Dresscher. “Met technologie kunnen we ons leven makkelijker maken en de wereld beter,” aldus Martijn. Hij staat op plek nummer 5 als kandidaat raadslid voor D66.

Onderzoek draagvlak nascheiden

De kosten van het verwerken van afval schieten omhoog. Dat komt omdat we nog veel afval verbranden. De belasting die de gemeente moet betalen voor het verbranden stijgt enorm. “We kunnen die hoge kosten blijven betalen, maar we kunnen ook ons afval beter scheiden en verkopen voor hergebruik.”

Afval scheiden kan je doen aan huis of machinaal in een fabriek nadat het is opgehaald en verzameld. Dat is het zogenaamde ‘nascheiden’. Sinds dit jaar wordt plastic, metaal en drinkverpakkingen (PMD) machinaal uit het afval van de Rijswijkse hoogbouw gehaald.

D66 Rijswijk pleit nu voor een onderzoek naar draagvlak en kostenbesparing van deze manier van afvalscheiding ook in laagbouwwijken. De gemeente Utrecht ging eerder al helemaal over op nascheiding.

Een beta in de politiek

Martijn is zeer gedreven om de wereld duurzamer te maken. Als ingenieur bij TNO is het niet verrassend dat hij pleit voor meer gebruik van technologie. “Als bèta leer je om problemen op een zeer gestructureerde wijze te analyseren,” zegt Dresscher die in 2018 promoveerde op toegepaste wiskunde.

Voordat het gescheiden plastic als grondstof opnieuw wordt gebruikt wordt het bij de fabriek geïnspecteerd. Als er te veel andere rommel bij zit, wordt het afgekeurd en alsnog verbrand. “Thuis goed scheiden leidt nog altijd tot de beste resultaten. Maar je moet rationeel afwegen of het alle inwoners samen ook nog lukt om PMD zuiver te scheiden.” Daar moet volgens Martijn onderzoek naar worden gedaan. “Als blijkt dat je er machinaal veel meer uit kunt halen dan op een andere manier, dan is het duidelijk wat je moet doen.”