Wereldfietsdag: voor D66 staat de fiets op de eerste plaats

Vandaag, 3 juni, is het Wereldfietsdag. Op deze dag uitgeroepen door de Verenigde Naties wordt wereldwijd het gebruik van de fiets gepromoot. Een mooi moment om eens terug te blikken op onze inzet voor fietsers in de provincie Groningen, maar ook vooruit te kijken naar wat (mogelijk) nog komen gaat.

Beeld: Eigen foto

Duurzaam, groen
en gezond

In ons verkiezingsprogramma staat het al duidelijk: de fiets staat voor D66 op het gebied van vervoer op de eerste plaats. Het is een duurzame, groene en gezonde vorm van mobiliteit die wat ons betreft zoveel mogelijk gestimuleerd moet worden. We wilden én willen daarom investeren in betere fietsverbindingen in onze provincie, goede en veilige stallingen bij bushaltes en stations en nieuwe, razendsnelle (door)fietspaden, onder andere tussen Groningen en Leek. Ook vroegen we aandacht voor knelpunten in de provincie, waarover we bijvoorbeeld in gesprek zijn geweest met leerlingen van Het Hogeland College. Daarnaast komt de voor veel fietsers belangrijke Paddepoelsterbrug gelukkig (eindelijk) t’rug en is met de Pieter Smitbrug een prachtige verbinding gerealiseerd tussen Winschoten en Blauwestad.

Veiligheid als
voorwaarde

D66 is trots dat veel van onze fietsambities terug te vinden zijn in het vorig jaar vastgestelde Uitvoeringsprogramma ‘Verbinden met de fiets’ (pdf). Daarmee investeert de provincie tot 2023 bijna dertig miljoen euro in onder meer het verbeteren van de veiligheid voor fietsers. Onlangs werd duidelijk dat subsidies die de gemeenten hiervoor in de periode tot 2020 kregen goed en nuttig zijn besteed. Door middel van maar liefst 83 projecten is ingezet op bredere fietspaden en fietsstraten, veilige oversteekplaatsen en goede schoolroutes in de hele provincie. Daarmee zijn we er nog niet. Ook de komende jaren blijft het belangrijk knelpunten en onveilige situaties voortvarend aan te pakken. Zodat iedereen in onze provincie met een gerust hart op de fiets kan stappen.

Meer mensen op de fiets

Met betere en veiligere routes wordt het voor heel veel Groningers nóg aantrekkelijker om de fiets te pakken. Juist ook voor woon-werkverkeer. Daarom vindt D66 het goed dat naast in veilige en snelle fietspaden eveneens wordt geïnvesteerd in goede voorzieningen om je fiets te stallen en op te laden bij stations en OV-hubs. Zo wordt het makkelijker om met een combinatie van fiets en trein of bus naar je werk of school te reizen. In onze visie is dat de mobiliteit van de toekomst, die we nu al vormgeven.

De fiets is niet alleen heel geschikt voor dagelijks gebruik, maar ook om onze provincie op een gezonde en leuke manier te ontdekken. Met het verbeteren van bestaande en de aanleg van nieuwe fietsroutes wordt het ook voor de sportieve en recreatieve fietser steeds interessanter om door Groningen te fietsen. Daarbij is specifieke aandacht voor ouderen en kinderen, door voorlichtingen over fietsveiligheid en speciale ‘kinderfietsroutes’. Wat D66 betreft wordt in de toekomst een heuse, uitdagende ‘berg’ aan het recreatieve fietsnetwerk toegevoegd, met bovenop een mooi uitzicht over het weidse Groningse landschap. Daarmee vergroten we ook de kans op het aantrekken van grote wielerevenementen met (inter)nationale uitstraling.

Kortom: het streven van D66 om de fiets op de eerste plaats te zetten wordt meer en meer zichtbaar in de provinciale praktijk. Uiteraard blijven we ook de komende jaren aandacht vragen voor de fiets, bijvoorbeeld bij het mobiliteitsbeleid dat nu wordt ontwikkeld. Heb jij ideeën om ons daarbij te helpen? Laat het vooral weten en neem contact met ons op!