In het nieuwe Programma Mobiliteit ziet de provincie mobiliteit als middel om bij te dragen aan de brede welvaart van alle Groningers. Een doelstelling die D66 van harte onderschrijft en waarover we een mooie ledenbijeenkomst hebben georganiseerd. Alhoewel dit programma vooruitkijkt naar 2035, hebben we ook het afgelopen jaar goede stappen gezet op weg naar een nóg beter bereikbaar Groningen. Zo wordt er veel geïnvesteerd in nieuwe (door)fietsroutes, onder andere tussen Zuidhorn en Leek, is er geld vrijgemaakt voor de eerste fase van de Wunderline-treinverbinding tussen Groningen en Bremen, wordt het spoorsysteem door de invoering van ERTMS veel efficiënter en maakten we ons hard voor een treinverbinding naar Zernike Campus. Ook de inzet van veel noordelijke D66’ers voor de Lelylijn werd beloond, met de drie miljard euro die het nieuwe kabinet hiervoor vrijmaakt. Deze snelle treinverbinding met de Randstad is onderdeel van het Deltaplan voor het Noorden, net als de Nedersaksenlijn en de bouw van veel nieuwe woningen.
We moesten ook lastige keuzes maken. De extra kosten voor de Ring Zuid worden deels gefinancierd met geld dat bedoeld was voor de verdubbeling van de N33 tussen Zuidbroek en Appingedam en de realisatie van de Wunderline. We zijn blij dat de Ring Zuid hiermee kan worden afgebouwd, want dat is belangrijk voor Stad én Ommeland en we zien nu de vooruitgang. Uiteraard willen wij ook dat men hard op zoek gaat naar middelen om de verdubbeling van de N33 en realisatie van de Wunderline alsnog volledig te laten doorgaan. De extra benodigde bijdrage voor Groningen Airport Eelde vormde een andere lastige kwestie. D66 heeft hiermee ingestemd, ook gezien de coronacrisis, maar verwacht wel dat het Rijk binnen afzienbare termijn eveneens haar verantwoordelijkheid neemt.