Subsidie voor International Welcome Center helpt internationals in Groningen

Onze fractie is blij met de subsidie van 40.000 euro die de provincie deze week heeft toegekend aan de gemeente Groningen voor het International Welcome Center North (IWCN). Met de bijdrage krijgt deze organisatie nog meer mogelijkheden om mensen uit het buitenland die zich (tijdelijk) in onze provincie vestigen een warm welkom te geven.

Beeld: Fotostijl – Johan Bosma

Wegwijs in regio

Het IWCN helpt internationals in de drie noordelijke provincies onder meer bij de inschrijving in het gemeenteregister, praktische informatie over bijvoorbeeld de gezondheidszorg en het opbouwen van een sociaal netwerk. Zo wordt deze groep wegwijs gemaakt in onze regio en hoeft zij niet zelf alle procedures uit te vinden. Ook helpt de organisatie bedrijven bij het regelen van formaliteiten en praktische zaken voor hun internationale medewerkers.

Stimulans arbeidsmarkt
en economie

Door internationals vanaf het begin te ondersteunen kunnen we het talent dat zij met zich meebrengen zoveel mogelijk behouden voor de regio. Statenlid Paula Benjamins-van Oudheusden: ‘’Dat kan belangrijk zijn voor de uitdagingen waar Groningen voor staat, bijvoorbeeld in de energietransitie. Daar zijn veel mensen met specifieke kennis en opleidingen voor nodig.’’ D66 hoopt dan ook dat het IWCN met de toegekende subsidie nog meer bedrijven en internationale talenten succesvol aan elkaar kan koppelen. Zo dragen we bij aan gelijke kansen voor iedereen en stimuleren we de Groninger economie en arbeidsmarkt.