‘Groningen heeft er écht een museum bijgekregen’

Op woensdag 6 oktober bracht onze fractie een werkbezoek aan de Synagoge Groningen in de Folkingestraat in Stad. De synagoge is onlangs heropend na een grondige vernieuwing, waarbij een permanente expositie is gerealiseerd. Voor deze herinrichting is een extra financiële bijdrage van onder andere de provincie ontvangen, bovenop de jaarlijkse subsidie.

De synagoge aan de Folkingestraat in Groningen - Beeld: Eigen foto

Meer wederzijds begrip

Tijdens een rondleiding door de origineel in 1906 ingewijde synagoge hebben we, aan de hand van de tentoongestelde objecten en digitale informatiepanelen, inzicht gekregen in de Joodse geschiedenis van Stad, Ommeland en de grensstreek. Zo wordt bijvoorbeeld verteld over Joodse familiebedrijven in Groningen, waaronder de lijmfabriek Simson, bekend van de bandenplaksets. Door verhalen als deze uit te lichten, via educatieprogramma’s ook voor kinderen en jongeren, hoopt de synagoge de grote bijdrage van de Joodse gemeenschap aan stad en provincie goed voor het voetlicht te brengen en zo meer wederzijds begrip te realiseren.

‘Een waardevolle inkijk in
de Joodse cultuur
en geschiedenis’

In gesprek met het bestuur van de synagoge hebben we het gehad over de doelen en uitdagingen die zij zien, onder meer op het gebied van samenwerking met andere musea in de regio. Statenlid en portefeuillehouder cultuur Paula Benjamins-van Oudheusden: ‘’Het zou goed zijn als daar verder in wordt geïnvesteerd, want met de herinrichting van de synagoge heeft Groningen er écht een prachtig, nieuw museum bijgekregen. Het biedt jong en oud een waardevolle inkijk in de Joodse cultuur en geschiedenis van onze provincie.’’ Meer informatie over de synagoge en de openingstijden is te vinden op de website.