De schrik is inmiddels uit de benen…

De schrik dat je getuige bent van de gevolgen van een verkeersongeluk. Het is inmiddels enkele weken geleden dat ik samen met enkele andere wielrenners aan de kant van een rustige weg stond. Het was bij Kommerzijl richting Munnekezijl en dit keer was het niet voor een lekke band van één van ons. Nee, deze zaterdagochtend lagen er vier slachtoffers in de berm. Twee met schaafwonden en twee met botbreuken. De oorzaak? Een los stuk landbouwplastic dat eigenlijk strak om een baal vers gemaaid gras had moeten zitten. En als die baal op ooghoogte op een kar van een snel tegemoetkomend landbouwvoertuig zit, zijn de gevolgen moeilijk te overzien. Het is nog steeds jammer dat de chauffeur zich niet heeft gemeld.

Beeld: Pixabay

Doorrijden is niet
goed te praten

Het fietsongeluk met deze vier slachtoffers en de gevolgen ervan zetten me aan het denken. Mijn gedachten gaan bijvoorbeeld naar de mensen die onderaan het internetartikel op Sikkom zonder schaamte commentaar leveren dat het vast terecht was, omdat wielrenners altijd te hard rijden. Ook wist men vanachter de computer thuis dat wielrenners nooit goed opletten. Nu kan ik mijn verdere woorden wijden aan deze huiskamergeleerden die de sociale media overbevolken, maar ik wil het vooral hebben over het gedrag van de boer, van de chauffeur.

Je kunt trots zijn op je werk en balen gras goed en strak inpakken. Daarnaast is het goed gebruik om met aangepaste snelheid een groep andere verkeersdeelnemers tegemoet te rijden. En tenslotte zou het vanzelfsprekend moeten zijn om in contact te treden na een ongeval en niet door te rijden.

Voorlichtingen voor bestuurders

Misschien weet je ook dat de provincie samen met de beroepsverenigingen, Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond doorlopend voorlichtingsbijeenkomsten geeft aan de bestuurders van landbouwvoertuigen. Met name in deze drukke maanden met maaien, hooien, oogsten en fietsende kinderen wordt er aandacht gevraagd om rekening met elkaar te houden. En dat is nodig. Nederland wordt drukker, er zijn steeds meer verschillende deelnemers en landbouwvoertuigen worden steeds groter, breder en hoger. Het is goed dat ook landbouwvoertuigen in de toekomst een kentekenregistratie moeten voeren, al duurt het nog wel even (tot 1 januari 2025) voordat elke trekker of combine met een kentekenplaat rondrijdt.

Wij zien graag dat de inspanningen van de provincie om het verkeer veiliger te krijgen ook in de toekomst doorgaan. Dat zijn soms maatregelen om onveilige situaties op te lossen, maar ook voorlichtingsbijeenkomsten over het omgaan met andere weggebruikers. Prettig is dat mijn partij, D66, constant aandacht heeft voor de fiets en verkeersveiligheid.

Houd rekening met elkaar

Voor weggebruikers onderling is het toch het belangrijkste dat we rekening houden met elkaar. Ongelukken kun je voorkomen door voertuig en lading correct te behandelen, vooruit te kijken in het verkeer en, ook belangrijk, je verantwoordelijkheid te nemen. Doorrijden na een ongeval is nooit goed te praten.

Mocht je nu zelf een vergelijkbare situatie hebben meegemaakt in de provincie Groningen, geef het aan ons door. Het past bij ons om daar in de provinciale politiek aandacht voor te blijven vragen.