Of je nu reist naar je werk, een voorstelling bezoekt in het theater of op verkenning gaat door onze provincie: je bent altijd in beweging om ergens te komen. Eén van onze belangrijkste speerpunten is dan ook om te zorgen voor een bereikbare provincie, bij voorkeur op een duurzame manier. Dat hebben we het afgelopen halfjaar onder meer gedaan door te pleiten voor een trein naar Zernike, ons in te zetten voor nieuwe (door)fietsroutes en steun te geven aan verdere stappen in de realisatie van de Wunderline tussen Groningen en Bremen. Ook zijn we blij dat er na een periode van onzekerheid begin dit jaar een akkoord is gesloten rondom de meerkosten van de Aanpak Ring Zuid in de stad Groningen. Met deze overeenkomst zorgen we ervoor dat we de ringweg ook echt af kunnen bouwen, waarmee we de leefbaarheid voor omwonenden verbeteren en de stad bereikbaar houden voor alle inwoners van de provincie.
Met de ‘bouwstenen’ van het Deltaplan voor het Noorden kijken we in breder perspectief naar de ruimtelijke kansen en uitdagingen voor onze regio in de komende jaren. Er wordt ingezet op een betere bereikbaarheid door de Lelylijn, Nedersaksenlijn en versnelling over bestaand spoor te realiseren, waarmee er ruimte komt voor ruim 200.000 extra, nieuwe woningen in Groningen, Drenthe, Friesland en Flevoland. D66 ziet in dit plan een belangrijke investering in de toekomst van Groningen, omdat we met nieuwe mensen die zich hier kunnen vestigen een impuls geven aan de leefbaarheid en het draagvlak voor voorzieningen in onze dorpen en wijken.
Een meer ingewikkelde kwestie voor ons als partij is de situatie rondom Groningen Airport Eelde. In het verleden zijn we meermaals kritisch geweest op de toekomstkansen van de luchthaven, en nu is inmiddels duidelijk dat eerdere investeringen zich niet geheel hebben uitbetaald. Over een nieuwe bijdrage aan de luchthaven, uit bestaande middelen, hebben we vorige maand een discussieavond georganiseerd met onze leden. Uiteindelijk zijn we bereid geweest de extra bijdrage om de coronapandemie te overbruggen te steunen, maar wel onder de voorwaarden dat het Rijk daarna structureel gaat bijdragen aan de financiën van het vliegveld en er vol wordt ingezet op verduurzaming van de luchtvaart.