Ambitienotie Dwarskade

Gisteren hebben we gepleit voor participatie van toekomstige bewoners, in plaats van alleen de omwonenden van de Dwarskade te betrekken. Rond de Dwarskade in Nootdorp wordt in de toekomst een nieuwe wijk gebouwd. De gemeenteraad stelde het ambitieplan afgelopen donderdag vast, met participatie voor iedereen uit de gemeente.

Stemming Beeld: J Verdegaal

Niet alleen omwonenden

Bij de behandeling van het ambitieplan diende Jaap Koole (D66) een amendement in. Het amendement ging erover dat niet alleen direct omwonenden bij de participatie rond het plan worden betrokken, maar alle inwoners van Pijnacker-Nootdorp uitgenodigd worden om mee te denken.

Ook toekomstige bewoners

In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat we onze inwoners een lokale wooncarrière willen bieden. Het plan Dwarskade kan daaraan een belangrijke bijdrage leveren: naast woningen voor gezinnen komen er vooral ook woningen voor starters en ouderen. Door een bredere groep mensen bij de participatie te betrekken, kunnen niet alleen de direct omwonenden maar ook potentiële toekomstige bewoners zoals starters en ouderen meedenken.

Begrip door participatie

Ook vinden we een bredere participatie belangrijk voor het begrip voor de financiële mogelijkheden en onmogelijkheden van het plan. Het ambitieplan ziet er goed uit maar het is niet ondenkbaar dat sommige onderdelen van het plan uiteindelijk niet financieel haalbaar zijn.

Gehoord worden

Tot slot een praktische reden om de participatie breder te trekken. In het verleden kreeg de gemeente nog wel eens kritiek van mensen die hadden willen participeren maar die volgens de gemeente niet gerekend werden tot de direct omwonenden. D66 vindt dat in principe elke inwoner die zich betrokken voelt  bij de gemeente, moet kunnen participeren bij belangrijke ontwikkelingen.

Het amendement werd met een ruime meerderheid van stemmen aangenomen (23 – 5).