In memoriam:
Francisca Ravestein

portret van Francisca Ravestein

Francisca Ravestein - Beeld: Paul Houkes

Op zondag 7 januari overleed Francisca Ravestein. Zij was van 25 juni 2014 tot haar afscheid op 17 januari 2022 onze burgemeester.

Francisca werd in juni 2014 geïnstalleerd als burgemeester van de gemeente Pijnacker-Nootdorp. In maart daaraan voorafgaand waren de gemeenteraadsverkiezingen. De formatie van een college duurde relatief lang, tot half juni. Toen Francisca begon als burgemeester was er net een (nagenoeg) raadsbreed akkoord gesloten en waren drie zeer ervaren wethouders en één nieuwe wethouder benoemd. In het toenmalige college was het niet vanzelfsprekend dat Francisca de positie die haar als burgemeester toekwam ook zou worden aangereikt. Zij moest het zogezegd ‘eerst verdienen’. Kort na haar aantreden kreeg zij te horen dat zij een ernstige ziekte onder de leden had, die echter met medicatie goed onder controle gehouden kon worden.

In die periode liet Francisca zien dat zij een doorzetter was, die de kaas niet van het brood liet eten. Zij was diplomatiek en charmant waar het kon, maar zeker ook doortastend en gaf duidelijk aan hoe zij het wilde hebben, indien nodig. Al snel was duidelijk dat zij een zeer ervaren bestuurder was. Als voorzitter van de gemeenteraad en van het college gaf zij richting, zette de grote lijnen uit en hield oog voor de details en altijd met een goed gevoel voor humor. Al snel was zij ‘mevrouw de Burgemeester’.

Na de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 veranderde de samenstelling en daarmee het gezicht van het college volledig. Er kwamen vier nieuwe wethouders, allen veel jonger dan zijzelf, daar wij zij de periode daarvoor inmiddels het jongste collegelid was. Van haar jarenlange ervaring als bestuurder en voorzitter van zowel college als raad werd door de nieuwe bestuurders dankbaar gebruik gemaakt. Het was ook in deze bestuursperiode dat wij met soms kunst en vliegwerk onder Corona omstandigheden moesten vergaderen. Francisca hield altijd het hoofd koel en loodste ons door deze periode heen.

Naast haar wettelijke taken als burgemeester ontfermde Francisca zich over de portefeuille cultuur. Een beleidsterrein dat in de jaren ervoor niet volgens alle betrokkenen voldoende aandacht had gehad. Al snel verzamelde Francisca een groep mensen om zich heen uit de samenleving, die net als zij, zeer betrokken waren bij tal van culturele activiteiten. In het kader van het vijftienjarig bestaan van onze gemeente was zij de grote inspirator voor het uitbreiden van De Verbeelding van een Pijnackers evenement naar een gemeente breed evenement. Ieder jaar in september zijn van Delfgauw tot Nootdorp en van Pijnacker tot ver in de Oude Leede tientallen exposities, voorstellingen en activiteiten te beleven. Daarnaast kwam de cultuurnota tot stand, waren er openbaar toegankelijke lezingen in de raadszaal en kwam er een cultuurknip voor lokale initiatieven. Als klap op de vuurpijl legde Francisca de basis voor de realisatie van een nieuw sociaal-cultureel centrum aan het Raadhuisplein in Pijnacker.

Vanuit haar verleden als topsporter bleef haar betrokkenheid bij basketbal in het bijzonder en sport in het algemeen. Francisca had een goede relatie met oud-wielrenner en geboren Nootdorper Jan Janssen. In januari 2020 mocht zij vol trots samen met Jan, in de Dorpsstraat van Nootdorp, het beeld onthullen van de tourwinnaar en wereldkampioen. Een maand daarvoor reikte Francisca de gemeentelijke sportpenning uit aan Danick Snelder. Zij was wereldkampioen geworden met het Nederlandse dames handbalteam. Ook was Francisca bij diverse sportwedstijden te gast voor een startschot of prijsuitreiking, waarbij de jaarlijkse uitreiking van de Zilveren Zweep in Nootdorp uiteraard niet onvermeld mag blijven.

In het voorjaar van 2021 kondigde Francisca haar vertrek aan als burgemeester van Pijnacker-Nootdorp. In januari 2022 nam zij, onder Corona omstandigheden, afscheid om ruimte te maken voor een nieuwe burgemeester in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. In oktober van dat jaar werd Francisca zeventig jaar.

Op de eerste zondag van 2024 overleed Francisca in haar slaap. Francisca was niet alleen onze oud-burgemeester, maar ook oud-burgemeester van Opsterland, voorzitter van de Nederlandse Basketbalbond en was bestuurder en volksvertegenwoordiger op veel plaatsen in ons land en over de grenzen. In 2022 werd zij als bekroning op dit alles gepromoveerd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau. Onze gedachten zijn bij Angela en allen die Francisca liefhadden. Bij velen zal er voor haar altijd een plaatsje blijven in hun hart. Dag Francisca…

Pijnacker, 14 januari
Peter Hennevanger