Vijf plannen voor de fiets

Nijmegen is een echte fietsstad. Vrijwel alle Nijmegenaren zitten dagelijks op de fiets op weg naar hun werk, op weg naar vrienden of naar de supermarkt. Helaas staat menig stoplicht of slecht geasfalteerd fietspad een snelle en gemakkelijke fietstocht in de weg. Als dé fietspartij wil D66 dat de fiets voor elke situatie een makkelijke en snelle optie wordt.

01. We breiden het netwerk van fietssnelwegen flink uit

Het netwerk van fietspaden in Nijmegen is al goed, maar kan nog beter. Te beginnen met het uit breiden van het netwerk van fietssnelwegen over de Daalseweg, Groesbeekseweg, langs de N325 naar Beek en langs de S100. Samen met omliggende gemeente kunnen we de fietssnelwegen doortrekken naar alle dorpskernen om Nijmegen heen. Ook willen we dat de snelfietspaden veiliger worden gemaakt.

02. Er komen OV-fietsen op alle Nijmeegse stations

Wie de trein pakt, moet erop kunnen vertrouwen daar een OV-fiets te kunnen krijgen om snel door te reizen. Daarom gaan we zorgen dat er bij alle Nijmeegse stations voldoende OV-fietsen beschikbaar zijn.

03. Er zijn meer fietsrekken nodig, ook voor e-bikes

Er komen meer openbare fietsenrekken bij winkelcentra in de wijken en bij elke bushalte komt een fietsenrek zodat de overstap op de bus makkelijk gemaakt is. Ook wordt de fietsenstalling op station Dukenburg en station Goffert uitgebreid. Elk fietsenrek in de binnenstad krijgt minstens één e-bike oplaadaansluiting.

04. Binnen vijf minuten fietsen bij een verkeersknooppunt

Sommige afstanden zijn zelfs voor de meest sportieve Nijmeegse fietsers te ver. Daarom moet het makkelijk zijn om met de fiets over te stappen op ander vervoer, zoals de bus of trein. Nieuwe verkeersknooppunten buiten de treinstations waarin bus, fiets, deelvervoer en parkeren samenkomen moeten daar voor zorgen. Zo zorgen we dat je vanuit elke wijk binnen vijf minuten fietsen bij een verkeersknooppunt kan zijn.

05. Scooters, bromfietsers en pedelecs verplaatsen naar de rijbaan

De fietspaden in Nijmegen zijn druk. Dit gaat ten koste van de veiligheid en het fietsplezier. Voertuigen die hard rijden en stank veroorzaken passen hier niet meer. We maken daarom haast met het verplaatsen van scooters, bromfietsers en pedelecs naar de rijbaan.