De Nieuwkoopse buurtonderzoekers

Momenteel zijn participatietrajecten in Nieuwkoop incidenteel. Inwoners wordt gevraagd naar hun mening wanneer er bijvoorbeeld een nieuwe speeltuin in de buurt wordt gebouwd of er een nieuw woningbouwproject in de wijk is. D66 wil dat de gemeente blijvend met de inwoners in gesprek gaat.

Dit willen we bereiken door participatie weer in eigen beheer te nemen in plaats van het inhuren van externen partijen. Het in het leven roepen van de Nieuwkoopse buurtonderzoekers.

De Nieuwkoopse buurtonderzoeker kan een lokale bekendheid opbouwen, zoals bijvoorbeeld een wijkagent. Zo kan de buurtonderzoeker groeien tot een aanspreekpunt voor de wijk. Inwoners kunnen zelf het contact opzoeken met de buurtonderzoeker wanneer zij bijvoorbeeld ideeën, klachten of vragen hebben over lokale ontwikkelingen.

De Nieuwkoopse buurtonderzoeker fungeert als aanspreekpunt van de buurt, geeft de raad meer beeld bij de wensen van de buurt, is efficiënter dan een externe partij en verkleint de afstand tussen gemeente en inwoner.