Bij fijn wonen hoort bewegingsvrijheid

Bij goed wonen hoort bewegingsvrijheid. In onze gemeente liggen ruimte en natuur op een steenworp afstand en stedelijke voorzieningen liggen binnen handbereik. Tenminste, als je een auto hebt. Zonder auto voor de deur is het best lastig om vanuit onze dorpen naar werk, studie of ziekenhuis te reizen. Het is niet voor niets dat het autobezit in onze gemeente hoog is en dat veel jongeren direct na hun 16 e verjaardag beginnen met rijlessen. Dat kan in de ogen van D66 anders: met hoogwaardig openbaar vervoer, met veilige fietsroutes en met deelmobiliteit werken we aan moderne bereikbaarheid, die ook duurzaam is.

Wij willen echt openbaar vervoer terug

Wij willen dat alle dorpsgenoten in de nabije toekomst in principe weer kunnen reizen met het openbaar vervoer. In een samenleving waarin iedereen telt, moet elke inwoner de mogelijkheid hebben om winkels, zorginstellingen, ziekenhuizen, recreatieve en culturele voorzieningen te bereiken. Ook mensen zonder auto en ook ouderen die minder mobiel zijn.

Jongeren zijn sterk van het OV afhankelijk voor school en studie. Het is belangrijk om goede verbindingen te hebben naar de steden, al dan niet via de treinstations in Alphen aan den Rijn en Woerden. Het is bijzonder zuur als je weinig of niets hebt aan je studenten OV-chipkaart of veel extra kosten moet maken omdat er gewoon geen bus rijdt door jouw dorp. Ook voor het uitgaan, socializen, sport en ontspanning zijn deze bussen noodzakelijk. Zelfs tot in de late uurtjes moet het mogelijk zijn om veilig thuis te komen.

Klinkt dit als een onbetaalbare droom? Nee, het is een kwestie van anders denken. Lijsttrekker Jop van der Pijl: “Dat bussen leeg zijn, is het gevolg van verkeerde keuzes. Busmaatschappijen en provincie tellen nu wie er in de bus zit en concluderen dan dat buslijnen ‘niet rendabel’ zijn, terwijl ze moeten kijken naar de werkelijke vervoersbehoefte. Het is geen wonder dat mensen niet in de bus stappen, wanneer de bus een enorme omweg neemt langs alle dorpen. Professor Evers heeft voor ons in kaart gebracht dat een slimmere planning van buslijnen reizigers veel sneller op hun bestemming kan brengen. Dan wordt het OV concurrerend met de auto en dat is wat precies we nodig hebben. Dan kunnen jongeren, gezinnen en ouderen reiskosten drukken en kunnen we voor de hele gemeente winst boeken met duurzamer reizen en de druk op het aantal parkeerplaatsen in woonwijken verlagen.”

Veilige fietsroutes buiten en binnen de dorpen

Het is heerlijk fietsen in de gemeente Nieuwkoop en met de komst van de elektrische fiets gaan meer mensen, gezond en duurzaam, op de fiets naar school en werk. Dat leidt wel tot nieuwe
aandachtspunten in het verkeer. Buiten de dorpen moet er veel meer aandacht komen voor snelle fietsroutes. Binnen de dorpskernen zet D66 Nieuwkoop zich in voor een maximumsnelheid van 30 km per uur en de aanleg van fietsstraten. Dit mes snijdt aan twee kanten: naast de verkeersveiligheid verbetert het ook de leefbaarheid in de dorpen.

Experiment met deelmobiliteit

D66 wil ook experimenteren met deelauto’s. Zo kunnen we ontdekken of deelmobiliteit past bij onze gemeente en kan rekenen op gebruikers. Mogelijk kan het aantal tweede en derde auto’s naar
beneden. Bereikbaarheid, duurzaamheid, leefbaarheid en veiligheid horen bij elkaar. Weer een mooi voorbeeld van verbindend denken door D66 Nieuwkoop.