D66 en VVD: Geef gemeenten de mogelijkheid te beslissen over vestiging tabakswinkels.

Nieuwkoopse raadsleden Saskia van der Drift (VVD) en Jop van der Pijl (D66) roepen vandaag in het AD het nieuwe kabinet in Den Haag op om gemeenten de mogelijkheid te geven te beslissen over de vestiging van tabakspeciaalwinkels. Vanaf 1 juli mogen sigaretten niet meer in supermarkten worden verkocht, maar alleen nog in tabaksspeciaalzaken.

Rookvrije Generatie

Het verwijderen van tabakshoudende producten uit supermarkten heeft als doel om de drempel voor mensen om te beginnen met roken te verhogen. Doordat mensen niet meer in aanraking komen met sigaretten, zo is het idee, gaan ze minder snel roken.

Saskia (VVD) en Jop (D66) steunen deze actie van het demissionaire kabinet: ‘met elkaar willen we naar een Rookvrije Generatie’. Alleen de raadsleden maken zich wel zorgen. Overal in het land poppen namelijk de nieuwe tabakswinkels op: ‘dat is zonde’, zeggen de raadsleden.

Nieuwe tabakswinkels

De raadsleden zien liever dat gemeenten de mogelijkheid krijgen om te beslissen over waar deze winkels zich wel of niet mogen vestigen. Niet als doel om de vestiging van deze winkels in de gehele gemeente tegen te houden, maar om te voorkomen dat zij zich gewoon naast de bestaande supermarkten vestigen of bijvoorbeeld naast het onderwijs of bij sportverenigingen.

In het AD laat Ronald de Rooij van het Ashram College weten deze oproep te steunen: “Zowel in Alphen als Nieuwkoop proberen we op school het roken zoveel mogelijk te ontmoedigen. Dan is het niet logisch als er in de buurt van de school sigaretten worden verkocht”.

Gemeenten kunnen nu nog geen tabaksspeciaalszaken bij onderwijslocaties weren. Hiervoor is eerst een landelijk besluit nodig die het mogelijk maakt tabakswinkels anders te behandelen als (bijvoorbeeld) supermarkten, bloemenwinkels of een drogisterij. Momenteel zijn al deze winkels ‘gewoon’ detailhandel en mag daarin niet worden geschoven.

Landelijk besluit

Er zal landelijk een besluit moeten worden genomen waarin gemeenten de mogelijkheid krijgen tabakswinkels anders te behandelen. Het demissionaire kabinet was hiermee bezig, maar laat het over aan het nieuwe kabinet.

Over dit landelijke besluit stelde Saskia en Jop schriftelijke vragen aan het college in de gemeente Nieuwkoop. Uit de beantwoording blijkt dat het Nieuwkoopse college er rekening mee houdt dat een landelijk besluit uitblijft. Dit gezien (zo schrijft het college) er in het hoofdlijnenakkoord niet over wordt geschreven.

De positie van het nieuwe kabinet op de doelen van de Rookvrije Generatie is niet bekend. PVV heeft zich vaker kritisch uitgelaten in debatten over deze preventieve maatregelen om rookverslavingen zoveel mogelijk te voorkomen.

In gemeente Den Haag en Utrecht is er een voorbereidingsbesluit genomen op mogelijke landelijke regelgeving, maar gezien het landelijke besluit zolang op zich laat wachten vestigen steeds meer tabakswinkels zich in de centra van deze steden.

Lokale preventieagenda

In de gemeente Nieuwkoop zit het college ondertussen niet stil. Alleen kunnen ze, door het uitblijven van een landelijk besluit, niet verder voor de Rookvrije Generatie.

Naast de bestaande ambities van het college (verenigingen, speelplaatsen en openbare gebouwen rookvrij maken) diende D66 enkele maanden geleden een motie in. In deze motie is opgeroepen om ook met verenigingen en het onderwijs te kijken of de openbare omgeving rondom deze sport- en onderwijslocaties rookvrij te maken.

Hierover is eerder geschreven op deze website en in het AD.

Reactie Wanda de Kanter

Voormalig longarts en huidig activist voor de Rookvrije Generatie Wanda de Kanter heeft in het AD gereageerd op de oproep van D66 en de VVD: “Er moeten zo snel mogelijk aanvullende regels komen over plekken waar je wel of niet sigaretten en andere rookwaren mag verkopen”, zegt Wanda de Kanter.