Eindelijk een regenboogagenda. Nu actie!

Donderdag 10 februari sprak de gemeenteraad over de regenboogagenda. D66 is blij met de agenda. Nu is het tijd voor actie.

Nu tijd voor actie!

D66 is blij met de agenda die er ligt, al vinden we wel dat er nog dingen missen,” aldus Tom Verhoeve, “Vooral willen het college echt oproepen: kom in actie, want het is wel leuren en trekken.”

Tom Verhoeve op het regenboog zebrapad in Nieuwegein

Tom Verhoeve op het regenboog zebrapad in Nieuwegein Beeld: RTV Utrecht

Wat er aan voorafging

Het begon allemaal in 2018, toen vijf partijen het regenboog stembusakkoord tekenden. In het regenboog stembusakkoord stonden praktische punten die de gemeente kan ondernemen om de positie van LHBTIQ+’ers te verbeteren. Dat was (en is nog steeds) hard nodig om Nieuwegein echt inclusief te maken.

Direct na de verkiezingen nam raadslid Anita van Schaik het voortouw en diende een motie in om het stembusakkoord ook daadwerkelijk uit te voeren.

Een jaar later was er nog niets gebeurd. Daarop heeft D66 gevraagd om in ieder geval regenboogpaden of regenboog trappen aan te leggen in Nieuwegein.

In de zomer van 2020 stelde Pulawy een homovrije zone in. Dat was voor de meerderheid van onze gemeenteraad reden om de vriendschapsband met deze stad in Polen te verbreken. Per direct moest het gemeentewapen van Pulawy van onze toegangsborden af.

Daarop heeft D66 gevraagd of het mogelijk was om hier iets positiefs voor in de plaats te doen. Sindsdien staan er regenboogboogstickers op onze toegangswegen.

Het moet niet bij symboliek blijven

Al die tijd was er nog geen beleid gemaakt of budget gereserveerd. Terwijl dat wel de oproep in de motie uit 2018 was. Eind 2021 stuurde het college de regenboogagenda naar de raad. Voor CDA en anderen was dat niet conform de afspraak. De raad moet het voorgelegd krijgen. Want een inclusieve stad moeten we samen creëren.

Kortom

D66 is blij dat Nieuwegein nu een regenboogagenda heeft. Dat betekent niet dat we stil moeten zitten, maar echt daad bij het woord moeten voegen. RTV Utrecht heeft er een mooi item over gemaakt die we graag delen.

Neem contact op!

Wil je iets delen over dit onderwerp waar we in de gemeente meer aan kunnen doen, horen wij het natuurlijk graag.

Samen doen!