Open Monumentendagen in Leiden

In het weekend van 11 en 12 september 2021 vond de 35e editie van de Open Monumentendagen plaats met als thema: Mijn monument is jouw monument. Raadsleden Francien Zeggelt en Susannah Herman gaven Leidenaars een kijkje achter de schermen bij de verbouwing van het stadhuis in Leiden tijdens een rondleiding.

Op zaterdag 11 september opende wethouder Fleur Spijker de Open Monumentendagen. Stadsbeiaardier Levina Pors bespeelde tijdens deze officiële opening het carillon van het stadhuis. Raadsleden Francien Zeggelt en Susannah Herman verzorgden samen met de verbouwmedewerkers van de gemeente en aannemer du Prie rondleidingen over de bouwplaats voor geïnteresseerde Leidenaars.

Tijdens de Open Monumentendagen openden in Leiden dertig monumenten de deuren voor publiek, waaronder het stadhuis. Het stadhuis in Leiden wordt op dit moment duurzaam verbouwd. Zo wordt water uit de gracht straks gebruikt om het stadhuis in de winter te verwarmen en in de zomer te koelen. Op de begane grond komt een grote openbare ontmoetingsruimte om initiatieven vanuit de stad de ruimte te geven, zoals bijeenkomsten en tentoonstellingen. Daarnaast wordt de oorspronkelijke binnentuin van architect C.J. Blaauw in ere hersteld en toegankelijk gemaakt voor publiek.