Levendig Leiden

Leiden is een aantrekkelijke stad. Dagelijks verwelkomen wij vele mensen die hier komen om onze stad te bezoeken voor de cultuur, de historie of de festivals, maar ook voor de kennisinstellingen, conferenties van het Bio Science Park of zakenreizen. Leiden heeft ook een grote aantrekkingskracht op de bewoners van de omringende gemeenten. Lokale ondernemers en horeca profiteren hiervan. Vanwege de coronacrisis hebben zij echter een flinke klap gekregen. D66 wil de ruimte bieden voor herstel. Natuurlijk zijn toeristen welkom in Leiden. Tegelijkertijd wil D66 toerisme in goede banen leiden, zodat overlast wordt voorkomen. Om Leiden weer te laten bruisen na corona willen wij ook ruimte bieden aan evenementen.

• Eén van de weinige positieve zaken die de coronacrisis heeft gebracht is dat de terrasruimte voor horeca is uitgebreid in de stad. Daardoor is de stad veel meer gaan leven. D66 wil deze levendigheid behouden en wil daarom dat op bepaalde locaties in de stad, zoals bij de Hooglandse Kerk en langs de Nieuwe Rijn, deze tijdelijke uitbreidingen permanent worden.
  • In overleg met studenten en jongeren, vooral ook onder de achttien jaar, willen we werken aan een beter aanbod voor hen in de nacht. De Wibar willen we een permanente plek geven.
  • Wij zijn bezorgd over de machtige posities die grote internetplatformen, zoals Thuisbezorgd en Bol.com, hebben tegenover de lokale horeca en retail. Hier kan de lokale politiek niet veel aan doen, behalve dan ruimte en promotie te bieden aan lokale initiatieven, zoals Lekker in Leiden. D66 wil ook onderzoeken of het mogelijk is dat er een Leids platform mogelijk wordt gemaakt, waar ondernemers met slechts beperkte kosten hun waren kunnen aanbieden. Wij zijn blij met de Europese aandacht voor dit probleem, en willen ook lobbyen voor nationale oplossingen.
  • De hotelsector wordt steeds meer uitgedaagd door de deeleconomie: woningen worden verhuurd via platforms als AirBnB en Booking.com. D66 is hier niet op tegen, maar wil wel dat er een eerlijk speelveld blijft. Dat betekent dat we toeristenbelasting breder gaan toepassen en dat wanneer een pand meer dan dertig dagen per jaar wordt verhuurd er professionele eisen aan worden gesteld, inclusief een meldplicht. Zo voorkomen we ook dat er overlast kan optreden voor buren en buurtbewoners.
  • Wij willen een verbreding van de mogelijkheden voor evenementen en festivals. We willen deze spreiden in de gemeente, door onder andere meer kleinschalige wijkfestivals te stimuleren. Locaties waar dit kan zijn bijvoorbeeld park Matilo en het Bètaplein bij Lammenschans, Verder willen we dat er betere afspraken komen over het op- en afbouwen van festivallocaties. Wij zijn blij met de vervanging van plastic wegwerpbekers door statiegeldbekers op evenementen en festivals. D66 wil dit dan ook behouden en uitbreiden naar andere consumptiemiddelen.