Klaar voor werk van morgen

De economie verandert. Zo is digitalisering niet meer weg te denken. Dit biedt uitdagingen, maar vooral ook heel veel kansen. Daarnaast moeten wij allen werken aan een duurzamere toekomst. Dit heeft ook gevolgen voor hoe we onze economie inrichten. Zo werken we vandaag aan een beter morgen.

• D66 wil inwoners helpen digitaal vaardiger te worden. Daarom moet de gemeente samen met cultuur- en welzijnspartners onderwijsprogramma’s voor digitale vaardigheden aanbieden. D66 wil dat daarbij eerst gekeken wordt naar al (landelijk) bestaande programma’s.
  • Een nieuwe tijd vereist nieuwe vaardigheden. D66 wil dat er meer aanbod komt in het volwassenenonderwijs, zodat een leven lang leren mogelijk is en werkenden nieuwe vaardigheden kunnen blijven aanleren.
  • De gemeente moet meer regie nemen over de aanleg van glasvezelverbindingen. Deze moet zo snel mogelijk plaatsvinden zonder grootschalige en langdurige verstoring.
  • D66 wil dat in 2050 de hele Leidse economie circulair is. Daarom moeten we nu beginnen met omschakelen. Om dit te bereiken moeten alle projecten die opgezet worden door de gemeente duurzaamheid een uitgangspunt en randvoorwaarde is. Er moeten ook meer eisen worden gesteld aan circulariteit en hergebruik van materialen in de bouw.
  • Leiden is rijk aan water. Dat biedt kansen om ondernemingen ook via het water te bevoorraden. D66 wil dat er een start wordt gemaakt met duurzame stadsdistributie over water en land.
  • Bevoorrading via vrachtwagens moet vooralsnog mogelijk blijven, maar er worden afspraken gemaakt over wanneer dit mag. Ook wordt onderzocht of het mogelijk is om te gaan werken met duurzame distributiehubs, zodat we minder zware vrachtwagens in de stad hebben.