Groen Geluk

De laatste tijd spendeer ik veel tijd in Amsterdam. En ik verwonder me over hoe goed daar wordt ingezet op het vergroenen en verduurzamen. Alsof er niet maar één wethouder mee aan de slag gaat, maar het volledige college hun beste ideeën inbrengen en realiseren. Vervuilende voertuigen worden geweerd, groene initiatieven in de buurten worden ondersteund en gesubsidieerd. Ze doen het goed, en het werkt. Maar hoe doen ze dat precies? Ik leg hieronder mijn visie uit op hoe ik vind dat we kunnen leren van de aanpak in Amsterdam. Want groen is niet alleen maar mooi, maar ook o zo belangrijk!

Groen in het verkeer

Amsterdam zet er volledig op in om vervuilende voertuigen uit de stad te weren. Ze hebben al even een milieuzone ingesteld, ook voor bromfietsen (de zeer vervuilende 2-takt bromfietsen zijn als sinds 2018 verboden). Bromfietsen zijn tevens niet meer toegestaan op de fietspaden. In deze coronacrisis ziet Amsterdam het verkeer afnemen en geeft daarom ruimte aan de fietsers en wandelaars, zodat de 1,5-meter samenleving goed kan worden nageleefd. Ook heeft Amsterdam het openbaar vervoer goed op orde, en door juist het fietsen en lopen te stimuleren hebben de inwoners maar weinig problemen met het scooterverbod of de milieuzone. Ik ben benieuwd hoeveel CO2 Amsterdam bespaart met deze maatregelen, ik denk een hele hoop! Dat kunnen we in Hilversum toch ook?

Groen in de plaats van verkeer

Voor mijn gevoel is het verschil tussen rondlopen in Amsterdam en in Hilversum groot als het gaat om groen. Wethouder Ivens noemde nog in het Parool dat groen gelukkig maakt. Daar ben ik het ten zeerste mee eens. In hetzelfde artikel werd duidelijk dat Amsterdam nog meer gaat inzetten op groen in de stad. En ik vind juist dat ze het al zo goed doen! Hoe doen ze dat? Een mooi voorbeeld is de Frans Halsbuurt, hier worden parkeervakken in de buurt vervangen door groen. Voor bewoners is geregeld dat ze een vergunning hebben gekregen om te parkeren in de ondergrondse Albert Cuyp parkeergarage. De instelling vind ik bewonderenswaardig, voor bewoners worden voorzieningen getroffen, maar voor bezoekers wordt met de auto naar Amsterdam komen minder toegankelijk. Stimuleer het fietsen en het OV zodat de auto voor velen overbodig wordt.

Groen in de openbare ruimte

Tenslotte hebben ze in Amsterdam operatie steenbreek erg goed begrepen. Sommige buurten in Amsterdam zijn vergeven van de geveltuinen en verticaal groen. Ik vind het prachtig om te zien. Ze hebben het goed aangepakt om daar óók subsidie voor te verlenen. Naar mijn idee zijn er ook een hoop mensen die in de stad wonen, en best graag een tuintje zouden willen hebben, maar nu niet de mogelijkheid hebben. In het totaal heeft Amsterdam 16 verschillende soorten subsidies die kunnen worden aangevraagd als het gaat om duurzaam en groen. Voorbeelden hiervan zijn: het planten van bomen, het vergroenen van schoolpleinen, verticaal groen, en ga zo maar door. Op de website worden voorbeelden van groene initiatieven ook erg goed weergegeven zodat het anderen kan inspireren.

D66 staat voor een groen Hilversum

Kortom, wat betreft verduurzamen en vergroenen kunnen we leren van bijvoorbeeld Amsterdam. Als je het mij vraagt moeten we nu al onze instelling op bepaalde vlakken omgooien, we willen ons sterk maken voor meer groen in de stad, daarvoor zullen andere dingen moeten wijken. Daarom heeft D66 als voorzet hiervoor alvast een initiatiefvoorstel geschreven om van Hilversum ook zo’n mooie groene stad te maken, en de biodiversiteit te vergroten. Dit voorstel wordt woensdag 26 augustus voor het eerst behandeld in de commissie.