Afdeling VTH
De afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving kent al een tijd een zeer hoge werkdruk kent en heeft al langer te maken met capaciteitstekorten.
We begrijpen dat er begin 2023 een extern onderzoek is uitgevoerd en daaruit blijkt dat er een forse extra inzet vereist is.
Zeker ook met de komst van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen.
D66 is dan blij met het voorstel van het college om de afdeling VTH structureel een impuls te geven en er extra geld voor vrij te maken.
De afdeling VTH staat voor hun werk in direct contact met Haarlemmers en D66 vindt het van het grootste belang dat het contact tussen Haarlemmers en de gemeente servicegericht en tijdig is.
En dat wettelijke doorlooptijden van vergunningaanvragen worden gehaald, ook in meer complexe dossiers.
Een klein intermezzo bij dit punt.
Afgelopen donderdag was het wereldwijd de warmste dag ooit gemeten – een triest nieuw record.
Voor D66 is het overduidelijk: klimaatverandering wacht niet op ons.
En alleen samen creëren we een klimaatbestendig Haarlem.
Gelukkig onderneemt onze gemeente al veel actie en zet koerst Haarlem naar een aardgasvrije stad in 2040.
D66 ziet in de praktijk veel regels voor het verduurzamen van monumenten, rondom verduurzaming van huizen die zorgen voor vertraging van het behalen van onze klimaatdoelen én zorgen voor een hoge werkdruk bij de gemeente.
Dan heb ik het concreet over regels die belemmeringen vormen voor verduurzaming en welke eventueel geschrapt kunnen worden.
Wij denken daarom dat het waardevol is voor Haarlemmers, voor de uitvoeringskracht van de gemeente én voor het halen van onze klimaatambities om te onderzoeken waar de gemeente Haarlem kan dereguleren of de regeldruk kan verminderen.
D66 dient daarom samen met Actiepartij, GL, PvdA, CDA en CU de motie Minder regels, minder werkdruk, doe onderzoek naar deregulering in met het volgende dictum.
Verzoekt het college:
Onderzoek te doen waar de gemeente Haarlem kan dereguleren danwel de regeldruk verminderen;
De resultaten van dat onderzoek voor te leggen aan de raad en indien mogelijk met een concreet voorstel aan de raad.
Uitvoeringskracht
We hebben grote ambities voor deze stad en we willen vol inzetten op actie.
In 2022 heeft een mooie versnelling plaatsgevonden en hebben we de realisatiecijfers flink omhoog gekregen.
Maar hoe houden we dat vast? Welke ingrepen in het ambtelijk apparaat ziet het college nog meer voor zich om deze versnelling in de uitvoering vast te houden?
En welke mogelijkheden ziet het college om de uitvoeringskracht de komende jaren nog verder te verstevigen?
Ziet het college daar ook een rol voor deze raad?
Inzicht in 10 jaar investeringen
D66 is blij met het investeringsplan voor de komende 10 jaar.
We denken dat dit een goede ontwikkeling is. Het geeft de raad namelijk beter beeld bij de geplande investeringen, maar ook zicht op mogelijke strategische keuzes.
Dit zien we ook duidelijk in het Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs. Hierin is een sprong gemaakt van 4 jaar vooruit kijken naar de komende 16 jaar vooruit kijken.
D66 ziet deze manier van werken nog in de kinderschoenen staat, maar we zouden dit ook heel waardevol vinden op andere beleidsterreinen als beheer en onderhoud en ook sport.
Deelt het college dit beeld? En kan het college aangeven of ze hiermee aan de slag gaan in de komende maanden? Zou de raad hier bij de begrotingsbehandeling update over kunnen krijgen? Graag een reactie.
Transparant bestuur
Transparant besturen begint bij de juiste stukken toegankelijk maken voor Haarlemmers.
Besproken raadstukken worden regelmatig worden geamendeerd door de raad.
En we zien dat ingediende amendementen wel worden toegevoegd bij de gepubliceerde stukken, maar niet worden verwerkt in een definitief stuk dat is vastgesteld door de raad.
De geamendeerde versies van raadsstukken zijn dus niet beschikbaar voor raadsleden en
Haarlemmers op de gemeentewebsite.
Raadsleden zijn daardoor aangewezen op het eigen geheugen of die van de fractie. Dat vinden wij onwenselijk en zorgt ook best vaak voor ruis en gedoe in het debat.
Daarom dienen wij, samen met CDA, AP, GL, PvdA, CU, JH, SP en de VVD de motie Publiceer geamendeerde versies van raadsstukken op de gemeentewebsite in. Het dictum luidt als volgt:
Verzoekt het college:
Voortaan een concept-stuk met datum vaststelling college op de website te publiceren en – na vaststelling door de raad – een definitief stuk, inclusief de verwerkte amendementen, te publiceren voorzien van de datum vaststelling gemeenteraad.
Indicatoren (bijlage 6)
Tot slot, indicatoren.
Haarlem wil een ongedeelde stad zijn, met vitale en veerkrachtige wijken.
Met een gebalanceerde verdeling van sociale, middeldure en dure woningen over de hele stad dat bijdraagt aan het realiseren van een ongedeelde stad.
In de Kadernota is een nieuwe indicator opgenomen voor het “Aantal sociale huurwoningen in stadsdelen Noord, Centrum en Zuidwest.
D66 is van mening om een meer compleet beeld te krijgen van de 40,40, 20 verdeling over de hele stad een extra indicator gericht op Schalkwijk nodig.
D66 dient daarom het amendement Vergeet Schalkwijk niet in de ongedeelde stad in. Met dit amendement voegen we een indicator (met een doel, effectindicator en toelichting) toe om ook het aantal middeldure en dure woningen te meten en de raad over te informeren.
Tot zover.