Klassenbezoek Zone.college aan gemeentehuis

Afgelopen dinsdag 18, woensdag 19 en vrijdag 21 april hebben verschillende groepen derdejaars leerlingen van het Zone.college in Borculo een klassenbezoek aan het gemeentehuis gebracht. Het doel van deze klassenbezoeken betrof het betrekken van de leerlingen bij de (lokale) politiek.

Tijdens deze bezoeken kropen de leerlingen in de huid van raadsleden en hielden zij een raadsvergadering over een voorstel voor een popfestival in de gemeente Berkelland. De groepen leerlingen werden over vier fictieve politieke partijen, ieder met verschillende standpunten, verdeeld. Iedere partij gaf daarop zijn standpunten met betrekking tot het voorstel om vervolgens hierover met elkaar in debat te gaan. Uiteindelijk resulteerde dit in een unaniem aangenomen voorstel met een aantal moties en een amendement. Zo gaven de leerlingen onder andere aan extra aandacht te willen voor het milieu (voldoende afvalbakken), veiligheid (beveiliging op het festivalterrein aanwezig) en op de vrijdag werd als klap op de vuurpijl ingestemd met het houden van een combine race.

Gedurende het proces werden de leerlingen geholpen door raads- en burgercommissieleden uit de gemeente Berkelland. Het programma zelf werd verzorgd en begeleid door ProDemos.

Al met al waren het leuke en leerzame klassenbezoeken; ook voor de raads- en burgercommissieleden van D66 Berkelland die deelnamen aan de klassenbezoeken. Namens de raads- en burgercommissieleden van D66 Berkelland: leerlingen van het Zone.college bedankt voor jullie enthousiasme en hopelijk tot ziens!

Beeld: Griffie